"Mr Absolut" tillbaka i Åhus

Åhus Artikeln publicerades

Ett annorlunda möte ägde rum i Åhus i går. Samlare över hela världen av Absolut vodka-produkter fick då träffa mannen bakom Absolutflaskan – Gunnar Broman.

– Mycket märkligt. De kommer hit för att se och röra vid mig, sa han strax innan uppbådet av Absolut-samlare från USA, Kina, Tyskland och flera andra länder skulle komma in på Hotell Åhusstrand.

Gunnar Broman är 82 år och pensionerad sedan 18 år, men besitter en vitalitet och intensitet som vore han många år yngre. Han pendlar mellan ödmjukhet och stolthet över det faktum att han gestaltade den världsberömda flaskan.

– Det var ett jobb jag gjorde för över 30 år sedan. Fyra, fem år senare fick jag höra om detta jobb varenda dag. Gissa om jag var trött på det då, men när jag slutade jobba var det det jag blev igenkänd för, och nu tycker jag att det är kul att folk kommer ihåg det. Han tycker inte att själva jobbet i sig var särskilt märkvärdigt, utan är mer nöjd med att ha skapat varumärket Pripps Blå, som också var det reklamjobb som gav honom och byrån Carlsson & Broman Absolutjobbet.

Förebilden för Absolutflaskan är en medicinflaska som Gunnar Broman hade köpt i en antikaffär i Gamla stan i Stockholm och utformningen av den Absolutflaskan var ett "brott" när den kom till 1979.

– Vi visste att vi skulle in i en av de allra hårdaste marknaderna i världen. Sprit och kosmetika är produkter med låga produktionskostnader, där marknadsföringskostnader dominerar. Därför är det en sådan konkurrens. Då kan man inte gå den vanliga vägen och göra det alla andra gör, men lite bättre, utan man får hitta på något som bryter av ordentligt.

– Då var alla spritförpackningar höga, vackra och fulla med prestigeprylar som stjärnor, vapen, sköldar och grejer och de hade prestigefulla namn som lät kejserligt, som Smirnoff. Vi bröt totalt med det när vi i stället för en lång hög flaska gjorde en liten knubbig. Gunnar Broman säger att det andra "brottet" han och byrån gjorde var att inte ha etikett på flaskan.

– Flaskan var som ett grått hål i hyllan, vilket gjorde att många kollade närmare vad det var. Då kunde de se att vi i stället hade en annons med rubrik och brödtext på flaskan.

Under lanseringen kritiserades Gunnar Broman för att flaskan var ful.

– Jag har aldrig fått så mycket skäll för en produkt. Man sa att det var det fulaste någon hade sett och med ett totalt obegripligt koncept. Man sa att den såg ut som en droppflaska man hänger ovanför en sjukhussäng. Vi stod på oss och hade stöd av Lindmark, dåvarande chefen på Vin & Spritcentralen.

– Då vi redan hade lagt ner mycket pengar tyckte importörer att vi skulle få tillbaka i alla fall något. Det var då deras säljare började gå ut till barer och beställa en Absolut och tonic. Va, har ni inte Absolut vodka? sa de och gick. Några dagar senare ringde någon och ville köpa. På detta enkla sätt tog det fart. Enligt Gunnar Broman är vodka en reklammakares dröm.

– Alla egenskaper i produkten får tillföras utifrån. Jämför med en bil som redan har en massa egenskaper som bara ska presenteras. Vodka har inga egenskaper, i alla fall har all vodka samma egenskaper.

Pripps Blå. Absolut vodka. Alkoholprodukter i all ära, men det Gunnar Broman har jobbat mest med är mjölk. Han var med och formade produkten lättmjölk. Han har hållit några föredrag på marknadsföringskurser på Lunds universitet på senare år, men har alltmer dragit sig tillbaka för att bada bastu på kallbadhuset i Sibbarp, 100 meter från hemmet i Limhamn. Men intresset finns kvar, bland annat har han följt den hajpade tv-serien "Mad men".

– Den är så in i helvete bra. Jag var i branschen på 60-talet och känner igen den lite oseriösa och flamsiga stilen, samtidigt som det då och då blixtrade till. Förhållandet mellan könen stämmer också rätt bra.

– Jag har bara ett litet handikapp, jag orkar inte se kanalerna med reklamavbrott, så jag har i stället köpt tv-serien på dvd.