Musiker mot samma mål

Kristianstad

En rotborste mot ett rivjärn och ett saxmunstycke i slutet på ett elrör ger nya ljud. Musiker från Sverige och Vitryssland experimenterar tillsammans. Improvisationsmusik blir till i stunden.

Artikeln publicerades 10 mars 2009.Herman Müntzing träffade Vladislav Buben i Hamburg för två år sedan. Vladislav bjöd in Herman till en musikfestival i Minsk. Samspelet fungerade och det blev flera konserter med experimentell improvisationsmusik.

Nu bjuder Herman tillbaka. I går kom Vladislav Buben och Youri Lacsevitch till Kristianstad för att repetera inför en konsert i Konsthallen på fredag klockan 12.15.



De båda vitryssarnaanlände per båt från Klaipeda. Vacker natur, trevlig atmosfär och lugna människor summerar de sina första intryck av Sverige.

- Inte lika neurotiskt som i Östeuropa. Där har den ekonomiska krisen drabbat människor hårdare och det märks på humöret, säger Vladislav Buben.

Redan första kvällen skapar de musik ihop.



- Vi har gjort guldtillsammans, säger Vladislav Buben.

I improvisation behövs inga noter, men helt utan struktur är musiken inte för det. Herman Müntzing visar hur prickar och fraser bildar ett säreget partitur. Instruktionerna som ska ge musiken styrsel är ett konstverk i sig.

Det var Ola Paulson som kom på idé att musikstycket ska drivas framåt av samma catharsisprocess som alkemisterna trodde skulle ge guld. Önskan att göra guld driver musikerna mot samma mål.

- Det blir en röd tråd, en undertext som driver oss i samma riktning, även om publiken inte ser det, säger Herman Müntzing.



I Vitryssland rådervattentäta skott mellan den akademiska musikvärlden och den undergroundscen som Vladislav Buben och Youri Lacsevitch rör sig på. I Sverige är gränsen inte lika strikt.

- I Sverige ses experimentell musik som modern konst. Den får bidrag och kan därför nå ut till fler, säger Vladislav Buben.

Det finns skillnader mellan musikernas speltradition. Under kvällen har Herman Müntzing förklarat ordet "lagom" när han tycker att kollegorna tar i för mycket. Men "lagom" kan gå för långt.

- Om man vill vara elakkan man säga att i Sverige riskerar improvisationsmusik att bli försiktig, pretentiös och ängslig. Hos de vitryska musikerna finns en frejdighet och en experimentlust som känns både sund och rolig, säger Herman Müntzing.

Förutsättningarna för musikerna skiljer sig på flera plan. I Vitryssland är brist på pengar ett problem för moderna konstformer.

Vladislav Buben har suttit fängslad och misshandlats för att han arrangerat politiska konserter. President Aleksandr Lukasjenko håller sitt folk i ett hårt grepp.



- Det finns en lagsom säger att jag kan dömas till fängelse i upp till tre år om jag pratar illa om mitt land, men som tur är bryr sig våra ambassadörer inte om att läsa utländska tidningar, säger Vladislav Buben.

Fyrklövern tar plats vid sina instrument för kvällens sista övning före soppmiddagen.

Ljuden som strömmar ut högtalarna är långt ifrån konventionella konserttoner.

Instrumenten kan vara ett elrör med saxmunstycke eller en rotborste mot ett rivjärn. Improvisationsmusik blir till i stunden.

Resultatet är aldrig densamma, utan beror lika mycket på omgivning och publik som på musiker och instrument.


Åsa Pearce Kristianstad