Allt fler väljer laktosfritt

Kristianstad Artikeln publicerades

Intresset för laktosfria och vegetabiliska mejeriprodukter växer snabbt. Ingman Glass har hakat på trenden och helt slutat med tillverkning av traditionell glass från Åhus.

Sedan Ingman Glass AB köpte upp Åhus glass 2002 har de har upphört med tillverkningen av gräddglassen, för att satsa hundraprocentigt på mjölkfria produkter.

– Målsättningen är att bli Europas ledande producent av vegetabiliska och mjölkfria mejeriprodukter, säger Ingemar Folkeson, vd för Ingman Glass i Åhus.

Expansionen i Tyskland och Skandinavien är redan på gång, och i Storbritannien är marknaden för laktosfria produkter som störst.

– Mjölkfria och vegetabiliska produkter är ett segment som blir allt större och det är en växande marknad, speciellt bland ungdomar, säger Ingmar Folkeson. Samtidigt som fler upptäcker att de är laktosintoleranta, finns det grupper som vill undvika animaliska produkter av andra skäl, exempelvis etiska. Unga blir mer kunniga inom miljö-och näringslära och allt fler väljer sina livsmedel medvetet. Det har gjort att marknaden för dessa produkter stadigt ökat.

De produkter som Ingman glass tillverkar är vegetabiliska och innehåller ingen laktos eller mjölk.

Årligen produceras omkring fyra miljoner liter glass. I fjol lanserades deras färskost, som nu är uppe i 30-40 ton om året. I år lanserar de en yoghurt dryck som också är laktosfri.

Varför lanseras en ny produkt nu?

– Vi vill expandera vårat sortiment av olika mejeriprodukter. Utbudet av yoghurtdrycker för både veganer och laktosintoleranta har ännu inte funnits på hyllorna i svenska matbutiker.

Hur gör man för att få ut en mjölkfri produkt på marknaden?

– Man måste våga testa sig fram med olika produkter. Provar man inte, så vet man inte. Tack vare att vårt sortiment är så pass väletablerat bland konsumentmålgruppen hjälper det våra nya produkter, därför har vi stora förväntningar.

Är det svårt att utveckla en sådan mejerivara?

– Ja, eftersom det är lite annorlunda. Det tar ungefär ett halvår att få fram en klar sojabaserad produkt och så provar vi olika arom- och smak-koncentrat tills vi kommer fram till de två slutgiltiga smakerna som i det här fallet blev smulgubbe och persika.