Pinsamt med stängd flygplats

Näringsliv Artikeln publicerades

Det är pinsamt för en stor kommun och regionalt centrum som Kristianstad att hålla sig med en flygplats stängd tre veckor under semestermånaden juli och som imorgon fredag och på lördag inte har ett enda reguljärflyg till och från Stockholm.

Den som åker idag torsdag med Skyways betalar 1067 kronor inklusive avgifter för en enkel biljett till huvudstaden, den som flyger med Blekingeflyg från Ronneby klarar sig undan med 299 kronor. Med Kullaflyg från Ängelholm kan man komma ner i 399 kronor.



Det är inte konstigtatt andra flygbolag håller sig borta från Kristianstad efter mångåriga bråk och trassel om avtal.

Annat var det på 1990-talet med linjer också till Litauen, London samt flera charterflyg.

Under några få år trafikerade Europas succébolag Ryanair också Kristianstad innan man flyttade över till Malmö/Sturup och sedan snabbt stängde också där.



Men Ryanair flyger påmånga ställen ute i Europa på flygplatser som inte har större befolkningsunderlag än Kristianstad.

Från Nyköping/Skavsta drygt tio mil från Stockholm trafikeras nu nästan 40 destinationer ute i Europa och fler blir det trots den svåra lågkonjunkturen. Ryanair trafikerar dessutom åtta destinationer ute i Europa från Göteborg City på Hisingen där de stora industrierna finns.

Från Västerås finns fyra linjer.

Ryanair medför så stort uppsving för de mindre städer som trafikeras att flygbolaget kan slippa flygplatsavgifter, till och med få betalt för att man landar. Detta eftersom flygplatsen istället tar in hyror från butiker och restauranger.



Enligt uppgift vägrade
Kristianstad flygplats att diskutera detta, vilket kan ha bidragit till stängningen. EU-regler och kommunallagen kan visserligen hindra subventioner, men typiskt är att många mindre städer i Sydeuropa hanterar detta utan bråk.



Nu sitter Kristianstadskommun med en förlustbringande flygplats och endast en linje till landets huvudstad med tre avgångar sex dagar i veckan från måndag.

Förra året noterades knappt 59 000 passagerare, i samma storleksordning som Arvidsjaur. Kapaciteten är tio gånger så stor, en halv miljon passagerare. Flygplatsbolagets ordförande Sten Hermansson har tidigare hoppats på att nå upp till 130 000 passagerare till och från Stockholm.



Enligt hemsidanär restaurangen obemannad, men å andra sidan är parkeringen gratis. Bland få nyheter är den om ny mailadress.

Visst kan det synas vara omöjligt att locka nya flygbolag i en tid av nedskärningar och allmän pessimism. Men nya tider kommer.

Ronneby, Ängelholm och Växjö har lyckats få igång regionala flygbolag som trafikerar Bromma till klart lägre pris än Skyways till Arlanda.

Det vore något också för nordöstra Skåne, dessutom för Simrishamn och östra delen av Tomelilla.