Ulfs hjärta slår för Saab

Kristianstad Artikeln publicerades

Det syns i hans ögon. Passionen, glöden och glädjen. Ulf Bernhardsson är en tvättäkta Saab-entusiast och beskedet om affären mellan Spyker och General Motors kunde inte ha kommit en dag för tidigt. "Jag drog en lättnadens suck", berättar Ulf Bernhardsson och ler.

Året var 1970 och Ulf Bernhardsson köpte sin allra första Saab.

– Det var en Saab V4. Årsmodell 1968, säger han och gestikulerar engagerat.

Sedan dess har det bara rullat på. Ulf har haft nästan alltid haft Saab. I dag är han uppe i sin 11:e bil och det märks tydligt på honom om hur mycket han älskar bilen från Trollhättan. Speciellt när han med en tung suck berättar om åren han inte körde bil av det märket. Mellan 1990 och 2004 körde han Chrysler. Det var en tid som han, fordonsmässigt, inte är riktigt stolt över.

– Familjen utökades och jag var tvungen att sälja min Saab 9000i till förmån för en större bil.
Ulf berättar klart och tydligt om varför han anser att Saab är bättre än de flesta andra bilmärken. Han älskar säkerheten, tryggheten. Han proklamerar tydligt att Saab är de bilarna han haft minst problem med. Till slut snubblar han in på det ämne som bara en äkta entusiast kan göra – bilens själ.

– Inget ont mot japanska bilar, men...

Han stannar till för en kort sekund och fortsätter:

– ... Saab är en väldigt speciell bil. Den har en speciell känsla som ingen annan bil kan förmedla. Den har en själ.
År 2004 hittade Ulf en Saab 9000i hos en lokal bilhandlare. Han tyckte sig känna igen bilen, och visst var det samma kärra som han hade sålt i början på 90-talet.

– Jag åkte genast hem till min fru Karin och utbrast "Den ska jag ha!"

– Vi åkte även en sväng med den, tillägger Karin.

Efter lite förhandlingar med bilhandlaren köpte han tillslut tillbaka sin 9000i och den har han kvar än idag, tillsammans med en Saab 9.5 årsmodell 2009.

Ulf tror stenhårt på att Spyker kommer lyckas förvalta Saab på ett bra sätt. En stor anledning till det är att Spyker har en mer sportig profil än vad GM har. Dock tror han inte att Saab skulle göra succé som lyxbil. Det skulle ta död på bilmärket.

– De ska utveckla små, billiga men samtidigt sportiga bilar. Helt enkelt återgå till Saabs rötter. Och de måste vara miljövänliga.