Saab räddat men framtiden är oviss

Näringsliv Artikeln publicerades

När Saab nu ser ut att räddas, åtminstone för några år framöver, betyder det en hel del för större underleverantörer som återuppståndna Plastal i Simrishamn med cirka 160 anställda, tillverkare av plastkomponenter, samt Saint Gobain Sekurit bilrutor i Eslöv, cirka 140 anställda. Flera tiotals anställda på vardera företaget arbetar direkt för Saab.

Regeringen tog en risk med sin tuffa attityd, en nedläggning hade varit svår att förklara i valrörelsen som är i full gång om ett halvår. Saab har ju på något underligt sätt vunnit svenska folkets hjärta.

Regeringen riskerar dock minst fyra miljoner kronor om Saabs nya ägare inte klarar av tillverkningskostnader, räntor och amorteringar. Då kan de statliga garantierna bli verklighet. Trots Maud Olofssons käcka uttalanden om betryggande säkerheter kan staten i framtiden stå där med "säkerheterna", förlustbringande tomma industrilokaler och mer eller mindre värdelösa immateriella tillgångar som varumärket och olika patent och möjligen tjäna pengar på fortsatt tillverkning av reservdelar.

Men Saab har många supportrar världen över och kan i bästa all överleva långsiktigt. Det var en prestation att komma tillbaka efter GM:s nedläggningsbeslut. De som gnällt om osäkerhet och brist på besked borde tänka på att alternativet var nedläggning redan tidigt förra året. GM har faktiskt stöttat Saab i 20 års tid, få om ens någon annan ägare skulle ha sådant tålamod med ständiga förluster.

I en stenhård konkurrens mellan världens biltillverkare kommer Saab liksom alla andra att leva i stor osäkerhet, särskilt i lågkonjunkturer men också i goda tider. Tyskland har starka delstater som äger stora industrier och kan rädda Opel. I Frankrike med Renault, som har staten som största ägare, är president och regering beredda att tumma på EU-reglerna.


Renaults ledning villi framtiden lägga en större del av produktionen av succébilen Clio vid företagets fabrik i Bursa i Turkiet. Då sparas cirka 15 000 kronor per bil i tillverkningskostnader för en bil som kostar cirka 150 000 kronor att köpa. Franska staten har beslutat låna ut 60 miljarder kronor till landets bilindustri inklusive Peugeot och Citroen. Den kräver samtidigt stopp för mer flytt av tillverkning till Turkiet, liknande den garanti svenska regeringen tydligen skaffat sig att Saab ska tillverkas här hemma.

Nu återstår också för de många Saabentusiasterna världen över att också köpa bilen.