Ge inte flygplatsen mer pengar

Ledare Artikeln publicerades
Foto: Bosse Nilsson

Att år efter år ösa in skattepengar till en verksamhet som går med förlust och servar en bråkdel av kommuninvånarna måste ifrågasättas.

Det är inte ofta jag håller med Vänsterpartiet, men i frågan om att stötta Kristianstad Österlen Airport med ännu mer pengar är vi överens. ”Inga mer skattepengar till flyget”, skrev Mikael Persson och Tony Björk och i onsdagens tidning, och det är rätt slutsats.

Dessvärre är beslutet om att bevilja flygplatsen 17 731 000 kronor för att täcka årets förluster redan fattat av kommunstyrelsen, men frågan bör ändå uppmärksammas inför framtiden. För Kristianstads del handlar det om 11 830 000 kronor. Hässleholms invånare betalar 650 000, Östra Göinges 260 000 och Bromöllas 260 000. Dessutom kommer stöd från Trafikverket och Region Skåne – det vill säga skattebetalarna. Inga småslantar direkt.

På fem år har kommunernas bidrag till landets alla flygplatser nära fördubblats, skrev ETC i januari. Tidningen fann vid en granskning att endast Arlanda och en handfull andra statligt ägda flygplatser går med vinst, medan ”resten av Sveriges 39 flygplatser är beroende av stort ekonomiskt stöd från kommunerna i respektive region för att gå runt”. 2016 uppgick ägarbidragen till 635 miljoner, vilket var en ökning med 170 procent sedan 2012 (18/1).

Även staten betalar stora summor för flygplatser. När Skistar med flera ville bygga en i Sälen fick man investeringsbidrag från skattebetalarna via Tillväxtverket på 250 miljoner kronor.

Politiker och väljare måste fråga sig om Kristianstad och Skånes nordöstra hörn verkligen behöver en flygplats?

Visst är det trevligt, och säkert praktiskt för några affärsresenärer, men om priset för vanligt folk är högt bör det ifrågasättas. Tåget till Stockholm – dit de flesta reser – är faktiskt smidigt och det finns närliggande flygplatser. Alternativt kan man ju behålla flygplatsen men låta de resenärer som inte betalar med privata pengar stå för kostnaderna. Flygplatsen räknar med strax under 30 000 resenärer i år, vilket betyder att varje resenär subventioneras med nära 600 kronor – pengar som tas från andra verksamheter och andra människor. Är det en rimlig prioritering?

Argumenten för att stödja är i regel luddiga och dåligt underbyggda, lite på samma sätt som entusiaster argumenterar för OS eller andra ”sätta-oss-på-kartan”-projekt. Utgifterna motiveras inte sällan med att det ska löna sig någonstans någon gång och bidra på något sätt, otydligt exakt hur.

”Vi har gjort många investeringar i den här kommunen som sammantaget gagnar tillväxt och utveckling. Flygplatsen bidrar med värden som vi inte vill vara utan”, sa Anders Tell (S) till P4 Kristianstad (16/10 -17).

Pierre Månsson (L) tog Absolut som exempel, då de ”inte hade kunnat ha vissa tjänster i Åhus om de inte kunnat flyga snabbt till Stockholm” (27/9 -17). Han argumenterade med att Stockholms handelskammare bedömt värdet av flygplatsen till 35 miljoner kronor för Kristianstads med omnejd. Men stämmer det? Vet man?

Det finns alldeles säkert ett värde i att satsa, och måhända är skattebetalarna är vinnare i slutändan genom att det skapas jobb och tillväxt, men det kan inte garanteras eller ledas till bevis.

Att en verksamhet kan gå med förlust år efter år och räddas av andra utan mer debatt än att det klubbas på ett möte där alla lojt är överens är i varje fall inte hållbart. Om flygplatsen ska fortsätta få stöd behövs bättre kostnadskontroll och tydliga beräkningar av vem som flyger, samt belägg för värdet med att sponsra detta.

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Kristianstadsbladet och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.