Annons

Linus Gårdfeldt skriver underhållande antipoesi och metadikt

Poeten Linus Gårdfeldt är tillbaka med en ny samling. Hans dikt om ekologisk medelklass, urban hemslöjd, och generiska helskägg roar recensenten Jan Karlsson.
bokrecension • Publicerad 21 mars 2019
Detta är en recension i Kristianstadsbladet. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.
Lika självmedveten som semibitter skriver Linus Gårdfeldt underhållande antipoesi och metadikt.
Lika självmedveten som semibitter skriver Linus Gårdfeldt underhållande antipoesi och metadikt.Foto: Cato Lein

Den råttan

LYRIK

Författare: Linus Gårdfeldt

Förlag: Albert Bonniers

I likhet med nästan alla människor är jag diskvalificerad för uppdraget att recensera Linus Gårdfeldts nya diktverk ”Den råttan” – ”rent generellt är det endast folk som skriver bra poesi/ som förmår prata och skriva om poesi på ett sätt som inte/ är fullständigt överansträngt eller missvisande…”.

Poesin är ett litet rike, ändå mäktigt, just tack vare litenheten. Minns att John Ashbery, nyss avliden New York-diktare ofta nämnd i nobelprisspekulationerna, påstod att det i hela USA fanns ungefär 2 000 riktiga poesiläsare. Av dem skrev kanske tjugo ”bra poesi”. I Sverige är siffrorna troligen lägre.

”Nya intressen som liknar andra skäggs nya intressen.”
Annons

Lika självmedveten som semibitter skriver Gårdfeldt (född 1981) underhållande antipoesi och metadikt. Vardag med barnoverall och fruateljé möter råttan och råttans konnotationer. Trump är en råtta, poesin en annan. Tranströmer var förr, nu gäller pallkragar, väldesignade lampor, exklusiva hattar. Ekologisk medelklass, urban hemslöjd, generiska helskägg. Livsstilskonservatism och mysig nyliberalism med utvalda vänsteråsikter präglar Gårdfeldts generation och dikt. Nya intressen som liknar andra skäggs nya intressen. Men på fotbollen tröttnar han, och ”allt är på väg åt helt fel håll”.

Jan KarlssonSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons