Annons

Mer dåligt än bra i bonus malus

Elbilarna blir allt vanligare, bland annat tack vare subventioner. Men systemet behöver göras om.
Ledare • Publicerad 28 februari 2019
Detta är en ledare i Kristianstadsbladet. Kristianstadsbladets politiska hållning är liberal.
Foto: Anders Wiklund/TT

Vägtrafikens utsläpp ökar igen, enligt en ny rapport från Trafikverket. Ökningen på 0,5 procent är visserligen liten, men problematisk eftersom utvecklingen går åt fel håll. För varje år som går blir klimatomställningen svårare.

Målen för transportsektorns utsläpp är dock ännu möjliga att nå. Det senaste decenniet har biltillverkare framför allt ägnat sig åt effektiviseringar av förbränningsmotorer, vilket av naturliga skäl bara lett till marginella utsläppsreduktioner.

Annons

Det stora skiftet sker med elektrifieringen de kommande åren. Flera mellanklasselbilar finns redan på marknaden, och man behöver inte längre vara miljonär för att äga en elbil med lång räckvidd. Snart finns också budgetvarianter – ryktet säger exempelvis att Volkswagen år 2020 börjar sälja en elbil med 33 mils räckvidd för 200 000 kr (Ny Teknik 9/11 -18).

När ett sådant utbud når marknaden, och efter ytterligare några år tränger ut äldre, fossildrivna bilar från andrahandsmarknaden, kommer förstås utsläppen att minska i betydligt snabbare takt än nu. Förhoppningsvis kan den förlorade tiden “ätas ikapp” och klimatmålen nås.

Desto viktigare då att politiken inte hindrar eller krånglar till denna utveckling. Det är tyvärr risken med det befintliga bonus malus-systemet, som består av subventioner och extraskatter som är tänkta att påskynda omställningen av fordonsflottan.

Problemet är att systemet inte är effektivt för att minska koldioxidutsläppen. En bil med kraftig bensinmotor kan subventioneras med 20 000 kronor och lägre fordonsskatt bara för att den är en laddhybrid, medan moderna dieselmotorer straffbeskattas trots låga utsläpp.

I november kom dessutom rapporter om att runt 1 500 bilar som fått totalt 39 miljoner kr i statligt stöd sålts vidare till Norge (Ny Teknik 21/11 -18). Och i veckan rapporterade Dagens industri att den nya metoden för att mäta avgasutsläpp kan leda till att fordonsskatten höjs med upp till 30 procent, på grund av hur bonus malus är konstruerat (26/2).

Allt detta är goda skäl att göra om systemet. Om bilköp alls ska subventioneras måste det ske teknikneutralt och på ett sätt som säkerställer att subventionen stannar i Sverige. Dieselbilar som körs på biobränsle ska inte missgynnas på grund av politisk prestige. Ska klimatmålen för vägtrafiken nås i tid, då behövs alla tillgängliga medel.

Joakim Broman
Annons
Annons
Annons
Annons