18 ton kalk levererades med helikopter

Bromölla Artikeln publicerades

En gång vartannat år ska den dyka upp i kommunen. I veckan dök helikoptern upp igen. På mindre än en timme spreds 18 ton kalk ut över sjöarna Enegylet och Rammsjön. Utan kalken skulle de bli försurade.

– Det blir två ton över Enegylet och 16 ton över Rammsjön, säger helikopterpiloten Håkan Grop på Laroy flyg.

På en åker några hundra meter från Rammsjön har han fått tillstånd av markägarna att landa. Vädret är långt ifrån optimalt. Det blåser ordentligt medan han inväntar kalkbilen som kommer från Ignaberga i Hässleholm.

Med sig har den även en ledningsbuss och den 250 kilo tunga behållaren som sprider kalken över vattnet.

– Blåser det för mycket finns risk att kalken hamnar i skogen i stället för i sjöarna. Visserligen hamnar då kalken i sjön nästa gång det regnar. Men har kommunen beställt kalken i sjön så är det där den ska vara, säger Håkan Grop.

Han har tur. Bilarna kommer innan vinden hinner tillta ännu mer och det första lasset kalk lastas på behållaren med stor precision.

– Första gången provar jag med 940 kilo sedan höjer jag efterhand till 1 400 kilo, som är max för vad jag får lasta, förklarar Håkan Grop innan han sticker iväg bort mot sjön.

Dånet från helikoptern har lockat ut boende från en av stugorna vid Rammsjöns strandkant. Allt går mycket fort när kalken släpps ner och lägger sig som ett moln över sjön.

Håkan Grop är snabbt tillbaka vid bilarna för ett nytt lass. När kalken lastas upp från lastbilen på behållaren håller den 40 grader men svalnar sedan.

– Så fort den når isen fryser de fast. Bromölla kommun har valt att använda en blandning av grovkalk och kalkgranuler från Vombsjön som inte dammar. Hade man enbart använt granuler hade det tagit längre tid för dem att lösas upp. Nu blir det mer en chock för sjön, säger han.

Kalkningssäsongen är precis påbörjad för i år. För Håkan Grop, som med sitt följe åker runt i hela södra Sverige, är det första veckan på säsongen som varar fram till i slutet av april.

De har sedan uppehåll fram till hösten för att inte störa fågellivet under häckningen Sedan flyger de fram till jul igen.

Kalken som sprids över de två sjöarna skulle egentligen ha kommit i vattnet redan i höstas enligt länsstyrelsen.

Men eftersom många kommuner vill ha kalken i sjön innan det blir is och är kalkningen försenad, vilket inte är optimalt enligt Lars Collvin på länsstyrelsen, som ansvarar för kalkningsinsatserna i Skåne, Det går att kalka när isen har lagt sig men det är inte optimalt.

– Hösten är den tid vi helst vill att kalkningen ska ske. Då händer det mest i sjön och nederbörden är stor. Att det blir så sent är olyckligt. Risk finns då att kalken avrinner från sjön via ytvattnet när isen smälter, säger han.