Bengt Börjesson – mästare på slogans

Bromölla Artikeln publicerades

– Det gäller att hitta på en kort och fyndig text som beskriver produktens egenskaper. Helst ska man inte använda mer än tio ord för att det ska gå hem hos juryn, säger han när vi träffas hemma vid hans köksbord.
Det är eftermiddag och Bengt, som den senaste veckan haft jouren som vägmästare i Sölvesborg, har en dags ledighet. Framför honom ligger en stor hög med information om olika tävlingar, och han erkänner att han redan har några bra idéer.
– Jag börjar alltid med att fråga mig vad det är juryn är ute efter, vilket budskap de vill förmedla. Många tror att det viktigaste är att hitta på ett bra rim, men så är det inte. Försöker man rimma på varumärket är det stor risk att många andra skickar in likartade bidrag. De vinnande bidragen är alltid slagkraftiga och lätta att förstå, säger han och berättar att den absolut bästa han känner till är "Kan nån kan Canon".
– Fast den är tyvärr inte min.
Den välfyllda pärmen med gratulationsbrev från olika företag vittnar om en ovanligt stor produktion. Och mycket riktigt har han under årens lopp hunnit kamma hem en hel del priser.
Det hela började för 30 år sedan när han av misstag fick med sig en talong i matkassen. Väl hemma plitade han ihop en kort slogan – och vann till sin stora förvåning en transistorradio. Den första framgången gav blodad tand och nu väcktes tävlingsinstinkten.
– Jag har aldrig haft tur i spel eller dobbel. Men här såg jag att det fanns en större möjlighet att vinna. Många har korsord som hobby, jag skriver slogans.

Ute på gårdsplanen intill Bengts hus utanför Sölvesborg står en husvagn och en Volvo 940 som båda är förstapriser. Till det kommer ett oräkneligt antal cyklar, gummibåtar, olika sorters hemelektronik, t-shirts och resor till USA, Monaco och Paris.
Senast lyckades han ta sig till final i en tävling som konservburkstillverkaren Delmonte arrangerat. Men den här gången var det dottern som knep förstapriset, nämligen en äkta guldtacka på ett kilo.
Andra minnesvärda upplevelse är när hela familjen vann en vecka på Bahamas och fick bo på lyxhotellet Atlantis, där bland andra Michael Jackson brukar hålla till. Den resan betalade Marabou, säger Bengt Börjesson och berättar att det är en speciell känsla att vinna fina priser med en så liten arbetsinsats.
– Jag är en nattmänniska, så de bästa idéerna kläcker jag vid köksbordet när jag får sitta ostörd. Ibland tar det bara tio minuter att finna en vinnande formulering.

Till nackdelarna med att vara en riktig hejare på att skriva slogans är att han måste betala vanlig inkomstskatt på vinsterna. Skatten läggs ovanpå den vanliga lönen vilket medför en rejäl kvarskatt varje år. Året då han vann husvagnen med sin slogan "Frihet i tiden - made in Sweden" krävde skattemyndigheterna honom på 36 000 kronor.
– Ibland har jag skickat in bidrag i mina släktingar och vänners namn, säger han och berättar om när en av hans släktingar behövde en ny plog. Bengt hittade en slogantävling med just en sådan som förstapris och plitade ihop några formuleringar. Några månader sedan fick släktingen ett brev med lyckönskningar till den nya plogen.
– Ett kul och annorlunda sätt att glädja andra, säger Bengt som även lyckats skänka bort cyklar och en provkörning på en Formel 3-bana.
Under de senaste åren har det blivit allt lättare att hitta nya tävlingar på internet. Tack vare de hemsidor som listar alla pågående tävlingar slipper han samla på sig foldrar i affärerna.
– Visst har konkurrensen ökat, men det ser jag bara som positivt. Däremot brukar jag sällan dela med mig av mina vinnande formuleringar. Det har hänt att folk kopierat dem genom att byta ut ett ord och sen skickat in dem till en annan tävling!
Peter Fredriksson
peter.fredriksson[AT]ttspektra.se
Bättre slogans
Här är Bengt Börjessons tips till den som vill bli en bättre sloganskrivare:
Hitta på en kort och fyndig text som beskriver produktens egenskaper.
Använd högst tio ord, längre än så är en roman.
Undvik att rimma på varumärket om det går. Det gör nämligen de flesta.
Sloganen ska vara slagkraftig och lätt att förstå.