88-årig kvinna: ”Jag är riktigt orolig och upprörd”

Debatt
Foto: Anders Wiklund/TT

Dagens jourhavande innehåller både ris och ros, till Skånetrafiken och till Centralsjukhuset i Kristianstad. Och ett besök från en misstänkt bedragare.

Dagens första samtal kommer från Maria som är upprörd över att Skånetrafiken drar in alla jojo-kort i december. Då kan resenärer som inte vill använda appen i telefonen betala sin biljett med ett bankkort, köpa en pappersbiljett eller använda Skånetrafikens nya kort.

– Jag tycker att Skånetrafiken straffar oss äldre. Det känns inte alls tryggt att bära med sig bankkortet hela tiden. Och jag har ingen dator eller en surfplatta och kan inte hålla koll på hur mycket pengar det finns på kontot.

Maria är beroende av kollektivtrafiken för att kunna utföra alla sysslor i sin vardag. Sen tidtabellerna i pappersformat försvann tycker hon att det är ännu svårare att resa kollektivt.

– Nu när alla butiker stänger i centrum måste vi resa längre för att handla. Om det fortsätter att höja priserna på biljetterna blir vi tvungna att åka bil. Jag känner mig isolerad.

En pensionär i Nosaby är tvärtom mycket nöjd med kollektivtrafiken. Hon läste Jan Rydéns insändare om att han känner sig tvungen att ta bilen till CSK men håller inte med skribenten.

– Det går alldeles utmärkt att ta trean till centralen och byta till en buss till CSK. De kan de resenärerna som åker tvåan också göra. När man är 80 plus är det ovärderligt med seniorkortet. Jag tycker att bussarna är jättebra. Dessutom vill jag inte tänka på kostnaden att ta bilen och betala parkering.

En 88-årig kvinna på Oppmannavägen fick oväntat besök och anade direkt oråd.

– Först ringde det en kvinna och sa att de skulle komma och kolla köksfläkten. Sen kom det en ensam karl i en bil och ringde på. Hallberg kallade han sig. Han ville hälsa och ta i hand och jag tänkte att det inte är någon som ska komma in. Nu vill jag varna andra, man kan råka illa ut. Jag är riktigt orolig och upprörd. Hoppas att jag slipper uppleva detta igen.

Sista inlägget kommer från Britt som vill tacka personalen på CSK för ett bra bemötande.

– Vi har en fantastisk sjukvård vi. I lördags fick jag andnöd och åkte till akuten. Jag satt där mellan klockan 18 och 01 innan jag kunde röntgas men läkaren och hans medarbetare som tog hand om mig var otroliga. Sen kom jag till avdelning 71 och både dag- och nattpersonalen tog hand om mig. Vilket mottagande och vilka undersökningar! Jag hade fått en propp i lungan och det är ganska allvarligt.

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Kristianstadsbladet och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.