Apotekskund: Jag behövde gå tillbaka och bråka med dem

Debatt ,
En kvinna uppger att hon har haft problem med att dels få ut medicin, men också att medicinen inte registrerats på högkostnadsskyddet.
Foto: Janerik Henriksson/TT
En kvinna uppger att hon har haft problem med att dels få ut medicin, men också att medicinen inte registrerats på högkostnadsskyddet.

Medicin som inte registreras på högkostnadsskyddet, krantjuvar i Yngsjö och tacksamhet för stavgångsarrangemang. Det är några av ämnena i dagens jourhavandespalt.

En kvinna berättar att hon tidigare haft dåliga erfarenheter av Apoteket Hjärtat vid Centralsjukhuset. Hon ringde apoteket och frågade om de hade hennes medicin. Hon fick ett jakande svar, men när hon kom dit hade de den inte inne.

– Och för en månad sedan var det dags igen. Då hade jag hämtat ut medicin som jag har på recept. Jag betalade 900 kronor, men i efterhand visade det sig att de inte bokfört köpet. Jag behövde gå tillbaka och bråka med dem så att det kan räknas av på mitt högkostnadsskydd, säger hon.

Anna Sundgren, receptarie på Apotek Hjärtat, Centralsjukhuset Kristianstad, svarar i ett mejl. ”Vi försöker alltid upprätthålla god service och vara tillmötesgående mot våra kunder. Att läkemedlet inte fanns inne när kunden väl kom in för att hämta det kan antingen bero på att vi av misstag har tittat fel i lagerregistret eller att det tagit slut efter att vi pratat med kunden, oavsett är det olyckligt att kunden drabbades.”

Om den uteblivna beloppsregistreringen svarar Anna Sundgren så här. ”Vi vet vi ännu inte vad det berodde på, men vi har rapporterat avvikelsen till vår IT-support. Vi är mycket tacksamma att kunden kom tillbaka så att vi kunde reda upp situationen och säkerställa att kundens köp registrerades på högkostnadsskyddet. Vi beklagar att kunden drabbats av dessa två händelser och hoppas att vi får möjlighet att välkomna kunden in på Apotek Hjärtat igen.”

Bertil vill varna för krantjuvar som härjar i området kring Yngsjö havsbad. När han kom till stugan i förra veckan visade det sig att någon hade stulit kranarna som förser uteköket med vatten.

– Dessa fanns kranar utomhus, men någon har alltså gått in på vår mark och skruvat av dem. Vi fick köpa nya och det var i sig inga stora kostnader, men det är väl fräckt att någon går in och skruvar av någon annans kranar.

Ingegerd ringer och vill tacka Jan och Litauiska föreningen som ordnade utflykten på Immelnsjön. Trevlig tur och god mat, tycker Ingegerd.

Även ”Stavgångsgänget” vill rikta ett tack till Challan boys som arrangerat just stavgång. De är cirka 25 seniorer som varje måndag klockan tio. De startar vid Charlottesborgshemmet och går en tre kilometer lång runda som avslutas i Odalskyrkan med smörgåsbord. Challan Boys är numera avtackade, men aktiviteten fortsätter i Bo Julins regi. Han får ett specifikt tack av ”Stavgångsgänget”. ”För oss som är äldre sätter det en guldkant i tillvaron”.