Skånetrafiken borde kunna lära sig av mongolerna

Text: Elin Johansson, Kristianstad
Publicerad 8 augusti 2013 10.14 Uppdaterad 8 augusti 2013 10.20
Större eller mindre text

Häromkvällen kom jag hem från en längre resa med bland annat tåg. Skånetrafiken var sig lik. En försening gjorde att vi missade ett tåg i Hässleholm och fick vänta. Skånetrafiken har mycket att lära – är det inte det ena så är det det andra. Signalfel, nedrivna ledningar, löv på rälsen eller dåliga stängsel som gör att kor kommer upp på banvallen.

Vi kom hem från Beijing efter att ha rest transmongoliska järnvägen från Moskva till Beijing via Irkutsk och Ulaanbaatar i Mongoliet. Det var väl sådär tusen mil. På hela sträckan inträffade en enda försening – ett signalfel. Föraren körde in tiden och tåget kom punkligt till nästa station.

Banverket hävdar bland annat att det är för många tåg igång samtidigt på rälsen. Konstigt nog klarar ryssarna av att sköta trafiken på – enligt Guinness rekordbok – världens mest trafikerade järnvägslinje mellan gruvorna i distriktet vid Bajkalsjön och smältverken i Ural.

En stackars ko irrade sig upp på rälsen utanför Kristianstad i början av sommaren. Skånetrafiken hävdade att stängslet var tillräckligt. När vi åkte genom Gobiöknen såg vi rejäla stängsel utmed hela linjen. Det var 3-4 meter mellan stolparna och hindret bestod av fårstängsel genom hela öknen!

Kan ryssarna, mongolerna och kineserna klara av att få tågen att komma i tid på denna sträcka, borde Skånetrafiken åtminstone klara av att få tågen att vara punkliga mellan Malmö och Kristianstad.

Ryskt järnvägsarbete.

Större eller mindre text



Läsarpulsen
Toppnyheterna just nu