Bättre samordning behövs för tågen

Debatt
Arkivbild.
Foto: Johan Lenell
Arkivbild.

Kristianstad och Hässleholm uppfattas stundvis som konkurrenter i stället för samverkande.

Läredaområdet liksom stora industriområdet vid infarten till Kristianstad är nya stationer på kommunikationens väg. De fordrar samordning och motverkan mot dubbeltransportering. Områdena försörjes framför allt via vägnätet. Ett nytt godsspår Hässleholm–Malmö har ingen inverkan på detta. I stället bör Hässleholm syssla med snabbtåg och lokala tågförbindelser.

Samordning av de två stora kommunikationsstationerna Kristianstad–Hässleholm leder längs tidigare upparbetade vägar till en möjlig samlingspunkt söder Hässleholm, Tormestorp, där eventuella påstigningar av snabbtågskunder kan ske, medan godset till och från Kristianstad–Hässleholm följer redan existerande vägval, som kan förenklas vid samordning, synergieffekten.

Istället för den vildvuxna exploatering som nu sker med enbart utgångspunkt i kommunala beslut, där Kristianstad och Hässleholm tidvis uppfattas som konkurrenter i stället för samverkande.

Tore Alme

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Kristianstadsbladet och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.