Annons

Bättre samordning behövs för tågen

Kristianstad och Hässleholm uppfattas stundvis som konkurrenter i stället för samverkande.
Debatt • Publicerad 12 augusti 2019
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Arkivbild.
Arkivbild.Foto: Johan Lenell

Läredaområdet liksom stora industriområdet vid infarten till Kristianstad är nya stationer på kommunikationens väg. De fordrar samordning och motverkan mot dubbeltransportering. Områdena försörjes framför allt via vägnätet. Ett nytt godsspår Hässleholm–Malmö har ingen inverkan på detta. I stället bör Hässleholm syssla med snabbtåg och lokala tågförbindelser.

Samordning av de två stora kommunikationsstationerna Kristianstad–Hässleholm leder längs tidigare upparbetade vägar till en möjlig samlingspunkt söder Hässleholm, Tormestorp, där eventuella påstigningar av snabbtågskunder kan ske, medan godset till och från Kristianstad–Hässleholm följer redan existerande vägval, som kan förenklas vid samordning, synergieffekten.

Annons

Istället för den vildvuxna exploatering som nu sker med enbart utgångspunkt i kommunala beslut, där Kristianstad och Hässleholm tidvis uppfattas som konkurrenter i stället för samverkande.

Tore Alme

Annons
Annons
Annons
Annons