C4 Shopping stärker Kristianstad

Debatt Artikeln publicerades

C4 Shopping i Kristianstad kommer att leda till hundratals helt nya jobb. Man värnar inte om stadskärnehandeln genom att stoppa utvecklingen. Vi måste erbjuda det konsumenterna vill ha – annars åker de någon annanstans för att få det. Och vi förlorar därmed arbetstillfällen i vår egen kommun. Det skriver Richard Bengtsson, pr-chef C4 Shopping AB.

Svar till ”Får vi likriktat handelsutbud?” (3/7) av Ingegärd Lindgren-Myrberg, angående planerna på fler köpcentra i Kristianstad.

Många människor oroas av förändring. Så har det alltid varit och så kommer det förmodligen alltid att vara. Inte förrän man har bevisat att förändringen har lett till något gott inser människor att förändringen inte var så farlig i alla fall.

Det är ett helt normalt och mänskligt beteende. Jag förstår det.

Jag förstår därför attnågra få kan känna oro över C4 Shopping och vad detta kommer att innebära för handelsstaden Kristianstad och framförallt för stadskärnehandeln, som är och alltid har varit så viktig för vår stad.

Låt mig få förklara vad det handlar om: Kristianstad har historiskt varit känt för bra shopping och ett trevligt och lättillgängligt utbud av butiker i själva stadskärnan, som har fått människor från andra städer och kommuner att strömma till staden för att handla, äta och ha det bra. Så vill vi alla att det ska fortsätta att vara, eller hur?

Den bistra sanningen är att det är på väg att förändras – i själva verket minskar antalet personer som vill besöka vår vackra stad från år till år. Vi har dessutom en ökande arbetslöshet. Vad är anledningen till detta?

Vi som står bakom C4 Shopping har varit oerhört engagerade i Kristianstad handelutveckling under många år, och driver dessutom butiker i stadskärnan. Självklart skulle vi inte skjuta oss själva i foten genom att förflytta kunderna från stadskärnan.

Såtillvida har Ingegärd Lindgren-Myrberg alltså alldeles fel när hon bland annat hävdar att C4 Shopping kommer att erbjuda ett likriktat handelsutbud och därmed konkurrera med stadskärnehandeln. Människor i olika skeden av livet behöver kunna handla på olika sätt.

Därför brukar man ocksåi dessa sammanhang tala om fyra olika typer av handel: Stadskärnehandel (i stadskärnan), Volymhandel (exempelvis Härlöv), Stormarknad och Familjeshopping (C4 Shopping). Familjeshoppingen riktar sig, som namnet antyder, till i huvudsak familjer med barn. Människor som under en given period i livet är beroende av enkelhet och möjlighet att handla utifrån sina speciella behov.

Kristianstad erbjuder i dag tre av de fyra olika alternativen – någon familjeshopping finns inte i staden förrän C4 Shopping är klart. Att Kristianstad i dag tappar handel till Kalmar, Växjö, Halmstad, Helsingborg, Lund och Malmö beror på att dessa städer har alla fyra alternativen. Vi vill ha tillbaka den handeln till Kristianstad och det hoppas jag innerligt är något som alla Kristianstadsbor kan vara överens med mig om.

Att C4 Shopping i Kristianstad dessutom kommer att leda till hundratals helt nya jobb borde också vara något som alla tycker är positivt.

Man värnar inte om stadskärnehandeln genom att stoppa utvecklingen. Vi måste erbjuda det konsumenterna vill ha – annars åker de någon annanstans för att få det. Och vi förlorar därmed arbetstillfällen i vår egen kommun.

Vi vill med C4 Shopping stärka staden, skapa nya arbetstillfällen för våra ungdomar och ta tillbaka den handel som vi har tappat till andra städer och lite till.

Och Ingegärd – du är fortfarande varmt välkommen till oss för en presentation av projektet – och en kopp kaffe – fast du valde att tacka nej när jag erbjöd dig detta för några dagar sedan.