Annons

Dra om järnvägen så att folk slipper ha den utanför vardagsrummet

Mina tankar går till den lilla pojken som sprang ut framför tåget, och som inte fick växa upp. Föräldrarna som förlorade sitt barn. Och lokförarna som får sitta med hjärtat i halsgropen, varje gång de passerar. En mycket dålig arbetsmiljö.
Säkerhet • Publicerad 24 april 2019
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Den här järnvägssträckan har fem bevakade övergångar. Hade man kontrollerat sträckan lite oftare, så hade kanske katastrofen kunnat undvikas.

Men så här blir det ju när man lägger ut allting på entreprenad, för att det ska bli så billigt som möjligt. Trafikverket borde själva kontrollera spåren och säkerheten varje dygn. Det gör man i Japan på höghastighetsjärnvägarna, och där händer tydligen inga olyckor alls.

Annons

Den bästa lösningen är att flytta järnvägen .

Låt spåret få en nordligare sträckning. Från Östra Fäladen kan man dra järnvägen längs den gamla banan mot Arkelstorp, för att gå i en båge norr om Nosaby. För att sedan ansluta till befintlig bana på sträckan Nosaby och Fjälkinge.

Sedan bygger man om väg 118, så att den följer den nya järnvägssträckan norr om Nosaby. Vidare byggs två planskilda korsningar. Den första vid Östra Fäladen, den andra vid Lantmännens silo(väg 118).

Gör man detta, bygger man bort fem farliga järnvägsövergångar. Man underlättar för lastbilstrafiken från Åhus norr ut (de får en säkrare väg och kan hålla en högre hastighet).

Trafikmiljön inne i Nosaby blir betydligt lugnare. Särskilt med tanke på att det ligger en högstadieskola där. Befolkningen på Kulltorp och i Nosaby kommer att slippa, att ha tåget farande genom vardagsrummet.

Politiker vakna! Järnvägssträckan är väldigt olycksbelastad. Det har hänt ett flertal allvarliga olyckor här.

Claes Truedsson

Kommunistiska Partiet

Annons
Annons
Annons
Annons