Färdtjänstlagen tar inte hänsyn till ensamåkning
Jag vill börja med att beklaga att du inte fått hjälp hos vår kundtjänst på ett tillfredsställande sätt. Vi kommer med hjälp av tidningen att söka kontakt med dig så att vi kan reda ut dina frågor.
Kort vill jag också passa på att redogöra för hur det fungerar med ensamåkning. Ensamåkning ska vara beviljad vid färdtjänsthandläggningen. Färdtjänstlagen tar inte hänsyn till ensamåkning och reglerar alltså inte huruvida en kund med ledarhundar har rätt till en ensamåkning. De synskadades förening driver frågan men den är inte lagstadgad. I vår tillämpning av resevillkoren RF 2016, framgår dock att resor som bokas med assistanshund inte samordnas
Jag ser mycket allvarlig på din beskrivning av försenade bilar eller bilar som inte kommer alls. Att vi har tagit hem beställningscentralen till vårt huvudkontor i Hässleholm kan dock inte kopplas ihop med trafikföretagens kapacitet som ju givetvis ska fungera enligt avtal och behov. Däremot har vi stundtals haft långa väntetider till beställningscentralen vilket berodde på att det var en helt ny verksamhet som startade upp den 1 juli. Vi har nu justerat kapacitet och rutiner och kortat ner väntetiderna, ett arbete som vi ihärdigt fortsätter att förbättra.
Som kund eller resenär med Skånetrafiken ska man självklart få ett gott bemötande och omhändertagande. Men ibland blir det ändå fel och jag hoppas att vi tillsammans nu kan följa upp och komma tillrätta med problemet.
Titti Unosdotter
affärsområdeschef serviceresor
Skånetrafiken