Felsortering kostar – och bolagen måste kunna hantera kostnaden
Förhandlingar angående en hyreshöjning till följd av felsorterade sopor pågår just nu med Göingehem. Vi har alltså ännu inte nått någon överenskommelse. Frågan kommer att hanteras inom ramen för den kommande generella hyresförhandlingen.
Vanligtvis är det så att samtliga kostnader i ett allmännyttigt bostadsbolag fördelas på alla hyresgäster. I det här fallet beror kostnadsökningen på att Ögrab successivt bygger ut kontrollen av felsorterade sopor och löpande fakturerar Göingehem kostnaderna för dessa. Felsorteringsavgifter är ett utbrett problem och en kostnad som bolagen på något sätt måste kunna hantera.
Vi jobbar aktivt tillsammans med bostadsbolagen för att hitta lösningar som i slutändan ska gagna hyresgästerna. I ett bostadsbolag är hyrorna den enda intäkten vilket leder till att kostnadsökningar av olika slag måste beaktas när vi inför en hyresförhandling gör en samlad bedömning av bolagets behov av en hyresjustering.
Evelina De La Motte
förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne