Annons

Flyget ska inte vara något undantag

Kommunfullmäktige föreslås upplägget på klimatväxlingen så att flygresor med bolag som aktivt arbetar med klimatkompensation undantas. En dålig idé tycker Vänsterpartiets Rolf Nilsson och Jan Nordström och föreslår istället att kommunen höjer klimatväxlingsavgiften för flygresor.
Klimatet • Publicerad 27 maj 2019
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Från Everöd till Bromma.
Från Everöd till Bromma.

Det har kommit ett förslag till kommunfullmäktige om att ändra klimatväxlingens upplägg när det gäller flygresor, på så vis att flygresor ska undantas från klimatväxlingsavgiften om bokningen görs med flygbolag som aktivt arbetar med klimatkompensation av sina flygningar. Till exempel Bra, som flyger Everöd- Stockholm/Bromma på en timme och fem minuter.

Kommunledningskontoret har i skrivelse tillstyrkt detta förslag.

Annons

Klimatväxling betyder att kommunen för varje resa som ger upphov till utsläpp av koldioxid sätter av pengar för att använda till något som kompenserar för detta, till exempel att plantera en viss mängd träd, sätta upp solpaneler, konvertera till el- eller biogasdrift etcetera.

Om jag söker på kommunens hemsida får jag ingen träff på klimatväxling, så jag som medborgare får inte reda på vad som görs i den vägen idag. Detta bör rättas till.

”Vad förvaltningarna gjort vet jag inte. Det talas om elcyklar och IT-utrustning för videokonferenser.”

Klimatväxlingen fungerar i Kristianstad så att alla resor som ger upphov till koldioxidutsläpp beläggs med en avgift om 15 procent på flygresor, 4-5 procent på tjänstefordonens bränsleförbrukning och 10procent på resor med egen bil. Avgifterna samlas på ett konto och sedan kan förvaltningarna ansöka om medel därifrån för kompenserande åtgärder inom förvaltningen. Vad förvaltningarna gjort vet jag inte. Det talas om elcyklar och IT-utrustning för videokonferenser.

Kommunen har också en resepolicy som säger att man skall åka tåg om resan understiger 40 mil, det vill säga om man reser till Göteborg, Jönköping, Norrköping. Som av en händelse är Stockholm undantaget, 55 mil.

Nu tycker kommunledningskontoret att man inte längre skall ha med flygresorna i systemet med klimatväxling. Detta då flygbolaget BRA, som trafikerar Everöd-Sthlm ger en möjlighet att betala 300 kr extra per flygtimme, vilket då blir 600 kr för en returresa till Stockholm. För dessa pengar köper BRA in biobränsle från USA, som sedan fraktas till Sverige med tanker. Vilken sorts biobränsle det handlar om framgår inte av BRA:s hemsida och vi vet att fraktfartyg kör på den smutsigaste oljan med de största utsläppen.

”Då ligger det nära till hands att tro att Bra vill ha kompensation av de flygplatser man trafikerar.”

Om en returresa till Stockholm kostar kommunen cirka 1 500 kr (möjligen mer, vet ej säkert) blir klimatväxlingsavgiften inom kommunen 225 kronor, medan Bras avgift skulle bli 2 300 kr = 600 kronor. Detta framstår som en förtäckt subventionering av Bras flyglinje till Stockholm.

I GP 1904256 citeras Dagens Industri, man skriver: ”En tredjedel skall bort. Inrikesflygbolaget Bra varslar 363 av sina drygt 1000 anställda om uppsägning på grund av dålig lönsamhet.” Då ligger det nära till hands att tro att Bra vill ha kompensation av de flygplatser man trafikerar.

Kommunledningskontoret skriver bland annat så här i sitt yttrande över förslaget:

”Det bästa sättet att minska flygets klimatpåverkan är utan tvekan att flyga mindre, men Kristianstads kommun vill samtidigt medverka till att flygbranschen arbetar aktivt med att klimatkompensera sitt arbete.”

Det bästa Kristianstads kommun kan göra för att förverkliga målet Fossilbränslefri kommun 2020 är att ändra resepolicyn så att flygresor bara kommer ifråga för resor över 60 mil, samt att öka klimatväxlingsavgiften för flygresor till 20 procent. Pengarna kan till exempel användas till solceller, laddstolpar och fortsatt inköp av fossilfria fordon. Vill man ytterligare främja övergången till ett fossilfritt samhälle ligger det närmare till hands att godkänna Taggens vindkraftspark.

Annons

Det är inte en kommunal uppgift att stötta flygbolag, däremot att fortsätta att montera solceller på alla kommunägda fastigheter och arbeta vidare med solkraftsparker, till exempel på delar av den gamla Härlövstippen.

Rolf Nilsson (V)

Jan Nordström (V)

Kristianstad

Annons
Annons
Annons
Annons