Annons

Franskan lika viktig som övriga moderna språk

Replik till Hans Olsson Kb 20/2, ”Hur viktig anser politiken att franskan är?”
Publicerad 22 februari 2018
Detta är en insändare i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Visst kommer det att skjutsas barn, från våra 25 mellanstadier till våra 13 högstadier.

Idag är typvärdet för en franskundervisningsgrupp 4 elever. Det betyder att den absolut vanligaste gruppkonstellationen består av en fransklärare och 4 elever, men här finns även grupper med färre elever. Endast 3 sko-lor har någon undervisningsgrupp i franska med fler än 9 elever.

Annons

Lek med tanken att vi samlar all kommunens undervisning i franska på två eller tre skolor. Och att undervisningen i de moderna språken organi-seras i form av 2 längre lektionspass per vecka. Det skulle innebära att eleverna skjutsas 3 timmar per vecka under 4 års tid. Den missade under-visningstiden måste också kompenseras och det går visst att förlänga veckoundervisningstiden med 3 timmar per vecka.

Att samläsa lektionerna på flera skolor kan däremot försvåra organiseringen av de övriga mo-derna språken då flera lärare undervisar på mer än en skola. Förvaltningen har vridit och vänt på frågan om du nu tror något annat.

Ekonomi handlar om att hushålla med resurser och skolan har många viktiga åtaganden. Franskan är varken mer eller mindre viktig än övriga moderna språk. Däremot är språkkunskaper viktiga för alla.

Därför tycker jag fortfarande att det är märkligt att alla som nu tycker att franskan har en särställning inte reagerat eller agerat när färre än 10 procent väljer språket? Finns det månne en diskrepans mellan föräldrarnas val och elevernas val?

Ulrika Tollgren (S)

Annons
Annons
Annons
Annons