Genomfartstrafik på Blekingevägen – aldrig i livet!

Trafik Artikeln publicerades

Att trafiken ökat på vissa villagator, som bland annat Åängavägen och Tulpanvägen i Hammar, sedan en del av Blekingevägen gjorts om till bussgata och stängts för genomfartstrafik för personbilar, vittnar boende i området som vi talat med, skriver Henrik och Marita Åmark. Men att åter öppna för genomfartstrafik på Blekingevägen är otänkbart.

Vi promenerar ofta i området men att som i rubriken (Kristianstadbladet 20 maj) kalla det trafikkaos är överdrivet enligt vår mening. Vi delar dock de boendes oro för den framfart i alldeles för hög hastighet som många nonchalanta bilister har på sträckan i området. På grund av hastighetsöverträdelserna har kommunen vidtagit fartdämpande åtgärder främst vid infarten till dagiset. Ytterligare farthinder kan säkert behövas för att få ned farten längs hela sträckan i villaområdet.

Att som Bengt Olsson C4-teknik antyder att öppna upp för genomfartstrafik på Blekingevägen igen och ta bort bussgatan genom att ”fylla igen hålen” som i dag omöjliggör passage för normala personbilar är enligt vår mening helt fel tänkt och totalt oacceptabelt för oss som bor i Palestinadelen av Hammar.

Efter att nya Fundationsvägen runt Hammar öppnades, men innan personbilshindren färdigställdes passerade 2 000-3 000 fordon per dygn östra delen av Blekingevägen trots tydlig skyltning om genomfartsförbud. Detta var innan C4-shopping öppnade. Hur det skulle bli nu med all ny trafik runt Hammar utan hinder eller till och med utan förbud vågar vi inte ens tänka på. Aldrig i livet får detta bli verklighet.

Nej problemen på Åängavägen och Tulpanvägen måste lösas där och inte genom att försämra på annat håll.

Vi som bott här länge vet vilket kaos och elände detta skulle innebära. Vad ska de nya invånarna som satsat stora pengar på ny bostad i området säga om deras närmiljö drastiskt försämras på grund av att trafiken kraftigt ökar och detta i tvär kontrast till hela tanken med detaljplanen för området om det nya gröna hållbara Hammar. Detaljplanen utarbetades av kommunens tjänstemän på ett förtjänstfullt sätt där man tog hänsyn till boendes önskemål och mångårig erfarenhet av trafikmiljön i Hammar. Utan genomfartsförbud hade vi aldrig kunnat acceptera C4 Shoppings etablering över huvud taget.

Nej problemen på Åängavägen och Tulpanvägen måste lösas där och inte genom att försämra på annat håll. Vi tror tyvärr inte att man får bort okynneskörandet av dem som bryter mot genomfartsförbudet helt, då kontrollen är lika med noll, utan att stänga av Tulpanvägen. Det är ingen optimal lösning då detta medför omvägar för en del invånare och föräldrar och personal på daghemmet Månsagården. Vi tycker att C4 Teknik i dessa moderna uppkopplade tider borde undersöka möjligheten att sätta en digital bom uppe vid Tulpanvägen mot väg 118. Denna skulle tillåta passage för behöriga främst boende i området.

För övrigt anser vi att ingen i Hammar behöver köra bil till Hammars skola!

Får man en sådan smart lösning att fungera på ett administrativt och någorlunda kostnadsmässigt acceptabelt sätt kan man ju göra samma lösning på Blekingevägen så småningom. Ett sådant system skulle få större acceptans då onödig kringkörning i bostadsområdet skulle undvikas och jämna ut trafikflödena. En förutsättning är dock att säkerheten för passage för skolbarnen över Blekingevägen kan garanteras.

För övrigt anser vi att ingen i Hammar behöver köra bil till Hammars skola! Det är inte mer än fem-tio minuters gång- eller cykelväg dit. Detta borde vi alla utnyttja. Det är bra för hälsan, miljön och ekonomin. Slutligen en vädjan till bilförare och busschaufförer: Håll hastighetsbegränsningarna, det är max 40 km på Blekingevägen, vi bor faktiskt här.
 Blekingevägen går genom Palestina men är ingen gazaremsa!

Familjen Åmark

boende i Hammar sedan 1987

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Kristianstadsbladet och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.