Annons

Julklappen blev fel – inga pengar tillbaka

Fick två armband i julklapp av min kära pojkvän, inköpta några dagar innan julafton på Sandelins i centrum. Tyvärr föll de inte mig i smaken och tog därför med mig pojkvännen på stan den 29 december för att lämna tillbaka armbanden och byta till ett armband i en annan butik som jag önskat mig. På så sätt skulle jag kunna använda min julklapp från pojkvännen och få ett armband jag gillar.
Publicerad 15 januari 2019
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: Eeg, Jon

Konsument

Vid kassan på Sandelins kom det fram att det endast var tre dagars öppet köp och att inget extra öppet köp införts under julen. Dumt av mig att inte kolla på kvittot, jag som tog för givet att det var minst en veckas öppet köp på deras smycken över jul.

Annons

Svaret på min besvikelse och ilska blev att det är policy och att det alltid funkar bra då kunderna inte klagar, för att kunden får ett tillgodokvitto.

Jag är mycket väl medveten om att det är varje enskild butik som bestämmer regler kring öppet köp, men att inte vara så pass mänsklig att ha minst en veckas öppet köp över jul trodde jag aldrig. Jag, som får presenten, har därmed ingen talan om jag vill spendera pengar i deras affär eller inte. Såvida presenten inte köpes dagen innan julafton och lämnas tillbaka på juldagen (båda dessa dagar var röda i år och därför var det inte möjligt).

Det slutade med att jag och pojkvännen fick lämna Sandelins arga och missnöjda med ett tillgodokvitto. Därmed blev pojkvännens julklapp ett tillgodokvitto i en affär jag inte handlar i, istället för ett fint armband vi tänkte köpa i en annan butik. Allt för att Sandelins inte erbjuder öppet köp på julklapparna. Tänk på detta nästa gång ni ska handla presenter hos Sandelins, endast tre dagars öppet köp oavsett vad.

Thea Marschall Sima

Svar: Vi är ledsna över att du är missnöjd.

Försäljningen inför jul är viktig för oss. Eftersom vi är en fristående butik som köper in ganska få ex av varje vara kan vi inte ge något utökat öppet köp under julhandeln. För oss handlar det om överlevnad. Skulle vi ha utökat öppet köp skulle många kunder exempelvis köpa samma vara i flera storlekar och vi skulle få tillbaka massor av klappar. Det går inte.

Vi strävar alltid efter att våra kunder ska vara nöjda. Du får gärna höra av dig till mig så att vi kan prata om saken.

Petter Hedwall

butikschef på Sandelins

Annons
Annons
Annons
Annons