Köket som inte kom fram

Konsument Artikeln publicerades
Köksköpet kan bli dyrt.
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Köksköpet kan bli dyrt.

Motstridiga bud från kundtjänst och inget kök. Insändaren uppmanar andra att tänka efter innan de handlar.

Beställde ett kök från Ikea i november som skulle komma i mitten av januari. Ringde i slutet av december och kollade om allt var ok med leveransen, vilket det var. Började riva ut köket och golvet veckan innan leverans för att allt skulle vara klart innan leverans och flyttade till tillfälligt boende.

Några dagar innan leverans ringer Ikea och säger att köket är försenat en vecka, fem dagar senare ringer dom igen och meddelar att nu vet dom inte när dom kan leverera.

När du ringer dit får du prata med en kundtjänst där den ena säger att några luckor saknas och en annan att det är bänkskivan. Frågar då efter telefonnummer till någon som vet men dom får inte lämna ut några telefonnummer, det enda dom kan säga är att vi ringer två dagar innan leverans.

Sitter nu i vårt tillfälliga boende och har med all rätt ett antal upprörda hantverkare som undrar vad som händer. Har nu sett i det finstilta att vi inte har rätt till någon kompensation då leveranserna är preliminära vilket ingen har upplyst oss om vid våra två planeringsmöte eller när vi ringde i slutet av december. Så tänk er för var ni köper kök det kan bli dyrt.

Ulf Oredsson

Åhus

Ikea har fått möjlighet att svara på insändaren men efter en dryg vecka har vi fortfarande inte fått något svar.

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Kristianstadsbladet och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.