Annons

Kraven för att bli beviljad färdtjänst är högt ställda

Kommentar till insändarna om färdtjänst 30 november.
Debatt • Publicerad 13 december 2018
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Jag läser att en 87-åring ej fått färdtjänst beviljad. En 87-åring som söker färdtjänst för att komma till affär, bank och post, hon har rullator och har svårt att gå långa sträckor. Hon har kanske även vänner att besöka och även då behöver hon färdtjänst. Taxi blir för dyrt så det har hon inte råd med. Har Region Skåne slut på pengarna? Det är diskriminering av våra gamla. Jag hoppas att alla som har behov ska få färdtjänst. Kan ni som avslog ansökan sova gott om nätterna?

Damen som beviljats färdtjänst och har gjort sin premiärtur och tycker att färdtjänsten var bra och att chauffören var vänlig och rar, det tycker även jag. Men det behövs fler bilar för att betjäna kundernas intresse så att de inte får så långa väntetider. Anslagen till beställningscentral och bilar är för låga och då får företaget svårt att uppfylla kraven. Det var bättre då beställningscentralen fanns utomlands.

Annons

/Helge Olsson

Svar direkt:

Hej Helge,

Tack för dina rader. I mitt svar vill jag berätta om vad vi som trafikhuvudman har att för hålla oss i vårt uppdrag för att bedriva färdtjänst.

Allmänheten har ofta större förväntningar på färdtjänsten än vad vi kan leva upp till eftersom lagstiftningen var annorlunda på 1980- och 90-talen. Då ingick färdtjänst i socialtjänstlagen och handlade inte enbart, som idag, om möjligheten att transportera sig. Socialtjänstlagen innebar att exempelvis ensamhet och isolering kunde tas med i bedömningen. Så är det inte idag.

1997 instiftades Lagen om färdtjänst i Sverige. I den står att man ska ha funktionshinder som ger väsentliga svårigheter att resa på annat sätt. Det kan handla om en mängd olika komplikationer. Sedan lagen skrevs har flera domar kommit med tolkningar av lagen och praxis har blivit en striktare bedömning.

Färdtjänst är en särskilt anordnad transport för personer med funktionsnedsättning. Färdtjänst är en del av kollektivtrafiken och man reser tillsammans med andra resenärer vilket innebär att till skillnad från till exempel taxiresor, åker man därför inte alltid närmaste vägen till resmålet.

Kraven för att bli beviljad färdtjänst är högt ställda. Handläggarna utreder och beslutar om man kan få rätt till färdtjänst utifrån de kriterier som finns i färdtjänstlagen. Bedömningen av kundens rätt till färdtjänst görs då utifrån den sökandes funktionsförmåga, det vill säga kundens möjlighet att förflytta sig och eller att genomföra resor med allmänna kommunikationsmedel. Färdtjänstlagen tar inte hänsyn till ekonomiska eller social faktorer i samband med utredning av behov av färdtjänst. Hög ålder ger inte heller per automatik rätt till färdtjänst.

Jag hoppas att det förklarar lite tydligare hur vi arbetar med tillstånd av färdtjänst.

Annons

/Weronica Knutsson

platschef färdtjänstenheten

Skånetrafiken

Annons
Annons
Annons
Annons