Annons

Kristianstad drabbas dubbelt av sparbeslut i kollektivtrafiken

Kritiken mot Alliansens neddragningar på busstrafiken i Skåne har varit massiv. Det är inte bara vi i oppositionen som är kritiska, runt om i Skåne rasar kommunpolitiker mot nedskärningarna. Ilskan bubblar hos byalag, föreningar, bussresenärer och pendlare, skriver företrädare för Miljöpartiet.
Kollektivtrafiken • Publicerad 3 april 2019
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Det det varit på sin plats att Alliansstyret i Region Skåne faktiskt lyssnar på alla som drabbas av nedskärningarna. Det var ändå vad ordföranden i kollektivtrafiknämnden Carina Zachau (M) sa att Alliansen skulle göra när listan på drabbade busslinjer återremitterades i februari.

”Bristande dialog”, medgav hon och fick medhåll av Centerpartiets Lars Hansson. ”Dialogen måste bli bättre”, menade han.

Annons

Så varför lyssnar ni inte, Alliansen? Varför har ni nu klubbat ett förslag som i princip är identiskt med den ursprungliga listan? I Kristianstad och norra Skåne har inte en enda förbättring gjorts. Det blir färre turer i Kristianstads stadstrafik, sämre trafik på Skåneexpressen 1 och 3 och längre tid mellan avgångarna på linje 549 mellan Kristianstad och Färlöv.

”Det är miljön och klimatet som blir lidande när fler måste välja bilen.”

Beskedet är en kalldusch för alla som trots allt fick upp hoppet. Beslutet får konsekvenser – både för miljön och för människors vardag. Det är människor som ska ta sig till jobbet, skolan, fritidsaktiviteten eller hem från vänner och bekanta som drabbas av Alliansens politik. Det är miljön och klimatet som blir lidande när fler måste välja bilen.

Allianspartierna skyller gärna ifrån sig. När vi i Miljöpartiet i Kristianstad kritiserade neddragningarna blev svaret att de beror på det tidigare rödgröna styrets beslut om elbussar och spårvagn. Det är inte seriöst. Redan när regionfullmäktige beslutade om budgeten i december varnade Miljöpartiet för att kollektivtrafiken var underfinansierad. Vi kunde redan då se att det skulle krävas nedskärningar på Skånetrafiken med Alliansens budget och ville därför lägga 60 miljoner kronor mer på kollektivtrafiken – just för att neddragningarna inte skulle behövas.

Men Alliansen ville inte lyssna på oss heller.

”Kristianstad drabbas dubbelt av förslaget – sämre busstrafik och neddragningar på tågunderhållet vilket drabbar alla tågpendlare”

När ärendet var uppe i kollektivtrafiknämnden i februari ville Miljöpartiet göra ett omtag och hitta pengarna någon annanstans. Men nej, Alliansen ville inte lyssna då heller.

Konsekvensen syns nu. Kristianstad drabbas dubbelt av förslaget – sämre busstrafik och neddragningar på tågunderhållet vilket drabbar alla tågpendlare.

Hur tror Alliansen att det ska få fler att åka kollektivt?

Tack och lov lyckades Miljöpartiet och den övriga oppositionen stoppa Alliansens kraftiga prishöjning på månadskorten i Kristianstad och Hässleholm. Men det hade funnits alternativ även till neddragningarna – om Alliansen bara fört en dialog med kommuner och pendlare.

Kami Petersen (MP)

ledamot i kollektivtrafiknämnden och regionfullmäktige.

Styrelsen för Miljöpartiet i Kristianstad

Annons
Annons
Annons
Annons