Annons

Kunden har inte mycket till val

Vem är det egentligen som bestämmer om vi har ett levande centrum? Kunder, handlare, internet, kommunens politiker... Carlo Nilsson, Kristianstad, anser inte att kunden har speciellt stor valfrihet.
Centrum • Publicerad 8 februari 2019
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
E-handeln påverkar givetvis hur det går för butikerna i centrum, men fler faktorer finns
E-handeln påverkar givetvis hur det går för butikerna i centrum, men fler faktorer finnsFoto: Petter Trens

Återigen får jag läsa i Kristianstadsbladet att det egentligen är vi kunder/konsumenter som avgör om staden skall få ett levande centrum. Att stadens allt mer tilltagande likhet av en stad som gör skälet av namnet "Spökstad", beror helt på tilltagande handel på internet. Och visst är E-handeln en orsak. Men varför bygga ett handelscentrum i periferin när man är väl medveten om detta sen länge kända faktum?

Varför ytterligare försvåra för affärerna i centrum?

Annons

Nu verkar det som om berörda ansvariga gör allt för att skylla ifrån sig. Drabbats av eftertankens kranka blekhet och därför letar efter någon att lasta över ansvaret på. Det är vi medborgare/kunder som helt bestämmer.

Vi kan välja. E-handel. C4-shopping, eller stadens centrum.

Men om jag, för att ta ett exempel bland många andra, vill besöka Telia. Vad har jag då att välja på?

Och för alla borde det vara självklart, att om inte bygget på den goda åkermarken välsignats, så hade handelsalternativen varit färre.

Ansvariga för C4- Shoppings etablering borde erkänna att denna tillkomst är en starkt bidragande orsak till dysterheten i den gamla fina handelsstaden Kristianstad.

Carlo Nilsson

Kristianstad

Annons
Annons
Annons
Annons