Annons

Leif: ”Den bästa delen fungerar inte”

God morgon! Färdtjänst och trasig bubbelpool är något av det som dryftas i dagens spalt.
Kristianstad • Publicerad 8 november 2018
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Lång väntetid på Skånetrafiken. Man kan inte sitta i telefon hur länge som helst, menar Irene från Åhus.
Lång väntetid på Skånetrafiken. Man kan inte sitta i telefon hur länge som helst, menar Irene från Åhus.

Men vi börjar med Kent-Inge, som vill ge beröm till de som ansvarar för senioraktiviteterna i Kristianstad kommun. Han har själv varit delaktig på många och de är mycket uppskattade av honom och många andra pensionärer i kommunen.

Irene från Åhus som behöver färdtjänst är irriterad över de långa väntetiderna för att ringa och boka en bil.

Annons

– Detta är konstigt, jag har ringt två dagar i rad och fått sitta 50 till 55 minuter i kö. Man kan inte sitta i telefonen hur länge som helst. Sedan Skånetrafiken tog detta i egen regi har det varit så här, säger hon.

Titti Unosdotter Affärsområdeschef för Serviceresor svarar:

– Vårt mål är att alla ska få svar med detsamma – och inte ens vänta 90 sekunder. Ibland kan vi svara med detsamma men alldeles för ofta är det längre väntetider och det är inte vår intention. Det är väldigt tråkigt att våra kunder får vänta och vi arbetar intensivt på att få ner kötiderna. Det höga trycket betyder att vi har anställt ytterligare personal. Vi har gjort det möjligt för vården att boka elektroniskt så att de ej belastar telefonerna. Det som har blivit bättre sedan vi tog över beställningsmottagningen i egen regi i somras är att vi tydligt ser färre felbokningar, färre felkörningar, ökad trygghet och färre språkbristningar men som sagt vi jobbar fortfarande för att förkorta själva väntetiden. Jag vill påminna om att vi har öppet hela dygnet, så man kan ringa även utanför vanlig kontorstid. Och man kan också boka sin resa flera dagar innan resa om man inte vill riskera att sitta i kö just när man ska ge sig iväg.

Leif som bor på Östermalm ringde in och var bekymrad över att bubbelpoolen på Tivolibadet är ur funktion.

– Vi äldre går på gym på gamla badhuset och den bästa delen, bubbelpoolen, fungerar inte och ingen vet något. Kan ingen på kommunen ge besked när den ska lagas eller om den ska lagas?

Torbjörn Frid C4 Teknik svarar:

– Poolen ska absolut lagas, det tar lite tid i och med att vi håller på att titta på bästa lösningen när det gäller säkerhet. Vi måste också ta hänsyn till de regler och normer som gäller för allmänna bad. Allt måste stämma och vi arbetar med kunniga inom området. Så snart som möjligt ska den lagas. Det ligger i allas intressen.

Anna-Karin Selström LundinSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons