Annons

Marianne: ”Färdtjänsten en timme försenad igen”

Det tar på krafterna att gå och oroa sig för att missa sitt sjukhusbesök när färdtjänsten är en timme försenad – igen. Det och klimatångest i dagens spalt.
Jourhavande reporter • Publicerad 8 oktober 2018
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: Bosse Nilsson

Färdtjänsten har blivit ett återkommande problem för Marianne Mellnert och hennes man. I förra veckan berättade hon i jourhavandespalten att färdtjänsten varit 50 minuter försenad när hennes man skulle på dialysbehandling. Nu har det hänt igen.

– I dag var det samma sak. Jag är ett nervvrak innan bilen kommer. Jag måste ringa till sjukhuset och berätta att han inte kommer i tid. Sedan ringer jag till färdtjänsten och mitt nummer i kön är 43. Så fungerar färdtjänsten, säger Marianne.

Annons

Titti Unosdotter, affärsområdeschef för serviceresor på Skånetrafiken, sade i förra veckan att hon inte kan uttala sig om enskilda fall, men om hur det ska fungera generellt. Bilen kan komma tio minuter tidigare eller senare än bokad tid, annars ska taxibolaget höra av sig till Skånetrafiken så att de kan ta kontakt med kunden. Så har alltså inte skett i Mariannes och makens fall.

– Det är under all kritik. Är de en timme försenade borde de kunna ringa upp. Det handlar ju faktiskt om sjuka människor, säger hon.

Näst på tur är Christer, som har drabbats av klimatångest.

– Jag tänker mycket på detta. Jag har både barn och barnbarn, säger han.

Christer tänker bland annat på alla Thailandsresor som svenskarna gör. Själv hörde han om en kvinna som åkt tåg till Iran, och det hade gått utmärkt.

– Man får försöka resa klimatsmart. Och kan man inte ha fler videokonferenser istället för att resa långt? Jag försöker göra vad jag kan, men jag kan inte rädda världen själv, säger han.

Men det är inte alla som delar Christers oro. En man som kallar sig ”klimatrealist” mejlar till jourhavande.

”Många barn har klimatångest numera. De blir ständigt matade med informationen att den globala temperaturen håller på att skena mot en total katastrof”, skriver han och fortsätter:

”Klimathotarlobbyn borde skämmas som skrämmer barnen.”

Sist men inte minst vill Jasmina rikta ett tack till personalen på avdelning 61 på CSK.

”Tänk att så många klagar på vården i dag. Men vi ser inte dessa underbara människor som jobbar, undersköterskor och sjuksköterskor. Som finns där för alla patienter som behöver hjälp med allt mellan himlen och jord. Min cancersjuka mamma Ida vårdas där nu och jag är så tacksam för den vård vi har i dag.”

Hilda ÄrlemyrSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons