Med nätvandring minskar mobbningen

Debatt

Jag läste nyligen en rapport från Friends om nätmobbning bland unga och konstaterar att så mycket som var tredje ungdom har blivit utsatt för mobbning på nätet.

Artikeln publicerades 21 mars 2015.

Främst ligger sidor där ungdomar kan interagera med varandra, som till exempel Instagram, KiK, Ask.fm och Snapchat. Mobbning sker också via diverse internetbaserade spel.

Att stoppa ungdomar från att vara på denna typ av sajter är ingen lösning, eftersom det är denna väg som ungdomar (och vuxna) kommunicerar och interagerar på i dag.

Däremot så ser jag att fler föräldrar och andra vuxna finns på dessa sidor, för att se vad deras barn gör. Är man förälder så har man också ett ansvar för vad ens barn gör, det går inte att komma ifrån.

Dock kan det vara svårt att ha full kontroll när det gäller just interagerande via nätplattformar och av den anledningen är det nödvändigt att föräldrar visar intresse för, och även är, på dessa plattformar.

Livet på och utanför nätet hänger samman och gör det därför svårt om man inte finns där ens barn finns. Det är även viktigt att skolpersonal finns på nätet, då det råder skolplikt och alla barn- och ungdomar därav befinner sig i skolan en stor del av dagen. Mobbning stannar inte längre utanför hemmet utan följer med den som mobbas oavsett var man är. Av denna anledning krävs det mer av alla som har med barn- och unga att göra, att de också finns där dessa finns.

Mobbning stoppar vi tillsammans, genom att prata om dess konsekvenser och att finnas där mobbning finns!

Läsarnas kommentarer

Din kommentar tillhandahålls av Disqus och ska ej betraktas som redaktionellt material. Genom att kommentera på Kristianstadsbladet så godkänner du samtidigt våra regler.

På kristianstadsbladet.se är det möjligt att kommentera vissa artiklar. Dock tar vi bort möjligheten att kommentera artiklar med rättsrelaterat innehåll, till exempel domar och åtal. Vi hade den möjligheten tidigare, men fick då mängder med kommentarer med innehåll som vi inte kunde publicera.

För att kunna kommentera måste du ha ett användarkonto hos Disqus, vars verktyg för kommentarer används på kristianstadsbladet.se. På tider då Kristianstadsbladets webbredaktion inte är bemannad går det inte att kommentera artiklar på kristianstadsbladet.se

kristianstadsbladet.se tillämpar eftermoderering av läsarkommentarerna. Det innebär att den som skriver en kommentar får den publicerad i det närmaste omedelbart, men att kommentaren senare kan komma att modereras bort om den inte lever upp till riktlinjerna för läsarkommentarer på kristianstadsbladet.se.

Det innebär också att vid publiceringen är det den som skrivit kommentaren som är juridiskt ansvarig för dess innehåll och därmed kan bli anmäld för exempelvis förtal. Efter modereringen är det ansvarig utgivare på Kristianstadsbladet som bär det juridiska ansvaret.

Läsarkommentarer - riktlinjer

Vi har högt i tak.

Vi har en tillåtande grundinställning.

Vi vill att användarna ska komma till tals.

Men

Vi tillåter inte läsarkommentarer i samband med rättsrelaterade artiklar.

Vi publicerar inte läsarkommentarer där någon anklagas för brottslighet.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med uppenbara osanningar.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med uppenbara faktafel.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med synpunkter eller åsikter som inte är relevanta för den diskuterade artikeln.

Vi publicerar inte läsarkommentarer om etnisk grupp, kön, sexuell läggning, politisk tillhörighet, yrke eller religion om det saknar betydelse i sammanhanget

Vi tillåter kritik mot personers handlingar och beslut. Etiska spelregler gäller.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med uppgifter som vi av etiska skäl undvikit att publicera i den diskuterade artikeln.

Vi kan publicera länkar till andra webbplatser, men de ska vara relevanta för den diskuterade artikeln.

Vi rättar inte grammatiska fel, stavningsfel, meningsbyggnadsfel mm i läsarkommentarerna.