Mobbning på jobbet tar inte semester

I stort sett kan vem som helst bli mobbad och det kan uppstå när som helst när du är nyanställd, när du får en ny tjänst inom samma företag, skriver debattskribenterna.
Foto:

Arbetsliv/ När semestern närmar sig sitt slut kommer åter klumpen i magen för många. Detta skriver Elaine Breske-Hirscher och Linda Mathiasson om.

Artikeln publicerades 17 augusti 2015.

Att må bra på jobbet borde vara en självklarhet men tyvärr är det inte så och ohälsan breder ut sig, vilket leder till en mängd sjukskrivningar. Det är alltför många som går till jobbet med en klump i magen på grund av mobbning på jobbet, (420 000 personer utsätts för trakasserier på jobbet, enligt en undersökning från Arbetsmiljöverket).

Såhär i semestertider så försöker den som mobbas på jobbet att glömma den mobbning man systematiskt utsätts för på jobbet, glömma något som inte är möjligt att helt glömma. Inte minst när semestern närmar sig sitt slut så kommer klumpen i magen och oron över att gå tillbaka till jobbet är ett faktum.

Det är allas rätt att må bra på och av jobbet. Ingen ska behöva utstå kränkande behandling på sin arbetsplats, en plats där man tillbringar en stor del av dygnets timmar. Dessutom så tar inte mobbning semester, klumpen i magen finns där hela tiden.

I stort sett kan vem som helst bli mobbad och det kan uppstå när som helst när du är nyanställd, när du får en ny tjänst inom samma företag, när du har varit på föräldraledighet, när du har varit ute på längre uppdrag och det kan starta med så enkla saker som att du bokar in ett säljmöte och någon annan anser sig äga rätten till det mötet, det kan handla om att du blir kompis med fel person på arbetsplatsen, att du sätter dig på fel mötesstol eller att du helt enkelt tar dig friheten att tala på möten där det inte förväntas att du talar. På sådana här arbetsplatser är det svårt att känna arbetslust och motivation och inget konstigt att man får en klump i magen.

Att känna arbetslust inför sitt arbete borde vara en självklarhet. Mycket ligger hos individen, men det går inte att bortse från arbetsgivarens ansvar i att skapa en trygg, kreativ miljö som främjar välmående.

På arbetsplatser med många starka informella (eller formella för den delen) ledare kan modet att stå upp för de egna åsikterna vara den utlösande faktorn. Och i andra fall räcker det med att vara ambitiös, driven och duktig för att reta kollegerna.

På arbetsplatser med ett starkt revirtänkande är mobbning mer en regel än ett undantag. På dessa arbetsplatser skapas ofta ett kluster av ledare som anser sig ha rätten att vara enväldiga domare över vad som är rätt och vad som är fel och de mobbar gärna för att bibehålla sin makt. Som chef och ledare har man ett stort ansvar när det gäller att bryta destruktiva mönster genom att ta tag i de medarbetare som mobbar och fryser ut men tyvärr är det ofta så att chefer låter de som mobbar hålla på och den som blir mobbad får själv allt ansvar för den uppkomna situationen.

Vad kan vi göra för att stoppa den här negativa trenden och hur gör vi det nu? När ska vi få en heltäckande mobbningslag i Sverge? Det är hög tid att ta detta gigantiska folkhälso- och samhällsproblem på allvar.

Läsarnas kommentarer

Din kommentar tillhandahålls av Disqus och ska ej betraktas som redaktionellt material. Genom att kommentera på Kristianstadsbladet så godkänner du samtidigt våra regler.

På kristianstadsbladet.se är det möjligt att kommentera vissa artiklar. Dock tar vi bort möjligheten att kommentera artiklar med rättsrelaterat innehåll, till exempel domar och åtal. Vi hade den möjligheten tidigare, men fick då mängder med kommentarer med innehåll som vi inte kunde publicera.

För att kunna kommentera måste du ha ett användarkonto hos Disqus, vars verktyg för kommentarer används på kristianstadsbladet.se. På tider då Kristianstadsbladets webbredaktion inte är bemannad går det inte att kommentera artiklar på kristianstadsbladet.se

kristianstadsbladet.se tillämpar eftermoderering av läsarkommentarerna. Det innebär att den som skriver en kommentar får den publicerad i det närmaste omedelbart, men att kommentaren senare kan komma att modereras bort om den inte lever upp till riktlinjerna för läsarkommentarer på kristianstadsbladet.se.

Det innebär också att vid publiceringen är det den som skrivit kommentaren som är juridiskt ansvarig för dess innehåll och därmed kan bli anmäld för exempelvis förtal. Efter modereringen är det ansvarig utgivare på Kristianstadsbladet som bär det juridiska ansvaret.

Läsarkommentarer - riktlinjer

Vi har högt i tak.

Vi har en tillåtande grundinställning.

Vi vill att användarna ska komma till tals.

Men

Vi tillåter inte läsarkommentarer i samband med rättsrelaterade artiklar.

Vi publicerar inte läsarkommentarer där någon anklagas för brottslighet.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med uppenbara osanningar.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med uppenbara faktafel.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med synpunkter eller åsikter som inte är relevanta för den diskuterade artikeln.

Vi publicerar inte läsarkommentarer om etnisk grupp, kön, sexuell läggning, politisk tillhörighet, yrke eller religion om det saknar betydelse i sammanhanget

Vi tillåter kritik mot personers handlingar och beslut. Etiska spelregler gäller.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med uppgifter som vi av etiska skäl undvikit att publicera i den diskuterade artikeln.

Vi kan publicera länkar till andra webbplatser, men de ska vara relevanta för den diskuterade artikeln.

Vi rättar inte grammatiska fel, stavningsfel, meningsbyggnadsfel mm i läsarkommentarerna.