Annons

Positivt med ljus och magnifik snögubbe i en kärv kommunal ekonomi

Kommentar till inlägget: ”En snöflinga gör ingen vinter” Kristianstadsbladet (7/12). En och annan förfasar sig över kostnaden för utsmyckningen med en snögubbe i magnumformat på Lilla Torg i Kristianstad. Se det i stället som lite glatt nytänkande för stadsmiljön i juletid, gärna mycket ljus och mycket glädje, såväl för barnen, som för de vuxna. En gemensam manifestation av Handelsstaden i Kristianstad, Kristianstads kommun, Kristianstads handelsförening och Fastighetsägarna Syd, skriver Svens E. Pedersen i Åhus.
Stadskärnan • Publicerad 14 december 2019
Detta är en insändare i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Snögubbe på Lilla Torg.
Snögubbe på Lilla Torg.Foto: Mikael Persson

Med den ökade konkurrens från våra nya handelscenter på Härlöv och C4 på Hammar, samtidig som e-handeln ökar globalt, kräver det mycket nytänkande och resurser. Om det fortsatt skall vara intressant att bedriva centrumhandel i Kristianstad, måste givetvis hyresnivån anpassas till efterfrågan. Faller detta icke fastighetsägarna i smaken, på grund av försämrad lönsamhet, går det givetvis att bygga om tidigare lokaler till lägenheter, även om det ger en betydligt mindre attraktiv stadsmiljö för såväl turism, som för kommuninvånarna i stort.

Under de senaste tio årens grandiosa kommunala pengarullning med skattemedel på ”statusbyggen”, typ vårt nya rådhus, har det ändå skapats många ”dragplåster” av ”statusbyggnaderna” i Kristianstads kommun, som borde göra staden och kommunen attraktiv. Exempelvis stort sport – och eventanläggning i Kristianstads Arena, kulturinstitutioner, som Naturum och Kulturkvarteret samt förnämliga museer, bra cykelvägar i hela kommunen, bara för att nämna några exempel.

Annons

Det är därför utomordentligt bra att vällovligt samarbete sker mellan kommunen och företagarnas organisationer, så man tillsamman försöker stärka staden Kristianstad. När det gäller att skapa affärsmöjligheter med centrumhandel i Kristianstad, är det endast riskvilliga företagare, som med nytänkande och idérikedom, samt en stor gnutta tålamod, kan fatta beslut om det fortsatt är lönt att fortsätta med centrumhandel i Kristianstad. Lycka till!

Svend E. Pedersen

Åhus

Annons
Annons
Annons
Annons