Annons

Rapport från ett besök på vårt nya shoppingcenter i Hammar

Stort ljust med imponerande rymd och grön oas mötte oss i entrén. I övrigt kalt och föga inbjudande miljöintryck. Butiker i förbindelsegångar kommunicerande stora gemensamhetshallar gav ett med för dagen nästan folktomt intryck.
Debatt • Publicerad 20 oktober 2018
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: Bosse Nilsson

Av tusen anställda kunde synligt räknas in en liten bråkdel, som tycktes fördriva tiden med att uppgivet spana efter kunder. Huvuddelen av butikerna är gigantiskt stora även med shoppingcentermått, en misstanke om ett tidigt beräknat köpunderlag av ett Götalands storlek. Vi roade oss att slumpvis intervjua några besökare om deras härkomst och kom till tretton, innan vi fann några utanför vår kommun. Det var ett par från Sölvesborg, som hade provat skor hos Wallenbergs med utmärkt resultat och god service ända tills betalningen, då de blev upplysta om att affären är kontantfri som flera andra. Avsaknad av kort fick man åka hem utan skor.

Med beräkning av att nära 80 procent av butikerna dubbelexponerats från centrum, har verksamheten bäddat för en mördande konkurrens främst från nätet och centrum, men även internt. Tänker till exempel på fyra butiker, snart fem, som säljer mobiltelefoner, samt alla hårsalonger flera kostsamt imposanta med tomma stolar, för att inte tala om den enorma tillgången på skoutbud. Småbutiker, typ hälsokost, där dubbleringar skapar intern konkurrens på bekostnad av lönsamheten. Man kan anta, att när det varit problem att uppnå önskat produktutbud, har man istället satsat på fleretableringar för att fylla jätteanläggningen.

Annons

Enhetlig färgsättning och dekoration i de till synes planlösa förbindelsegångarna, gjorde att man lätt villade bort sig. Det var som att ge sig ut och shoppa i en labyrint. Håll i barnen! Tänk på alla äldre och synskadade! På Lidl, en prisvärd lagerlokal för storköp, fann vi bland annat kvalitativt svenskt kött i gondoler, men intill sålde man osorterade vinterkängor. Barnklädesavdelningen var ett rörigt virrvarr. Två stora volymhallar i området utanför, med i varje fall nu opresenterat innehåll, spekulationsbyggnader?

Sammanfattning: Kolossalt byggnadskomplex där trivselfaktorn fått ge vika för storlek och volym. C4 – ett gigantiskt affärscentrum byggt på en spekulationsaffär med stora kommunala insatser och ansvariga kommunpolitiker som svartepetter, ska efter invigningspukor och trumpeter nu försöka få verksamheten lönsam. Kundunderlaget i nordöstra Skåne är redan otillräckligt för två shoppingcenter inklusive Härlöv och inte minst EKO i Fjälkinge, och vår bedömning är att C4 inte ger något värdetillskott i kundkrävt utbud, utöver vad andra externa köpcentra utan- och innanför kommunen har att erbjuda.

Var ska det enorma nya köpkraftstillskott komma från, som en gång förespeglats från luftslottet i Hammar? Hitills lär lördagar och söndagar varit frekvent besökta, men mer krävs för att mätta denna jätteanläggning. Vi kommer nu att uppleva en kommunkamp mellan främst nya C4 Shopping och centrumhandeln, där avgörandet kommer stå i vad kommuninnevånarna kommer att värdera mest och vad som ses som viktigast för vår framtida stad och dess egna befolkning.

Carin och Rolf Terve

Annons
Annons
Annons
Annons