Skånetrafikens ersättning är ett hån

Charlotte Pehrson

Insändarskribenten är upprörd över att Skånetrafikens förseningsersättning under sommaren inte är lika hög som vanligt.

Artikeln publicerades 17 juli 2017.

Den 3:e och 4:e juli satt jag och många andra fast i timmar i tågtrafiken, på grund av signalfel i Kävlinge. Folk missade flyg på Kastrup, jag som egenföretagare fick ställa in mina möten. Tusentals människor drabbades. Jag och andra resenärer stod och huttrade länge under kvällen på Kävlinge station. Ingen information i högtalarna. Tågpersonalen visste ingenting. Följande morgon väntade jag återigen i timmar på ersättningsbuss. När vi kom fram till Landskronas tågstation var det kaos. Folk skrek och busschauffören skrek tillbaka. ”Ut, jag får inte plats med fler!". Köerna ringlade sig långa.

När jag, som den tålmodiga och luttrade skåning jag är, dagen därpå ansöker om ersättning på Skånetrafikens hemsida är jag övertygad om att något är fel när jag får min värdekupong. ”Du har beviljats ersättning om 10 kronor”. Tio kronor? Jag kommer inte fram till Skånetrafiken via telefon utan är hänvisad till chatten. Följande konversation utspelar sig:

– Hej Charlotte. Sedan den 1:e juli gäller nya regler som regionfullmäktige röstat igenom. Det innebär att man får ersättning för ett snittpris när man reser med periodkort eller sommarkort. För periodkort är snittpriset kortets pris delat med 44. Eftersom sommarkortet gäller i två månader, delas dess pris med 88. Därför är beloppen lägre, svarade Skånetrafiken.

– Så du menar att två timmars väntan på Kävlinge station i regnet, två timmars väntan följande morgon och ett inställt tåg samma kväll ger mig 10 kronor i ersättning? Det som tidigare var 100 kronor har nu alltså minskats till 10?

– Ja, det är så de nya reglerna fungerar, svarade Skånetrafiken då.

Detta är skamligt, Skånetrafiken. Mitt förtroende för er är helt utraderat i och med detta hånfulla beslut i regionfullmäktige.

Jag fick veta att ni fortfarande betalar ut ersättning med taxi upp till 1 108 kronor per person. Hädanefter kommer jag utan tvekan att beställa taxi vid förseningar och jag uppmanar alla mina medresenärer att göra detsamma!