Annons

Slöseri med färdtjänsttrafiken

Hur länge skall kommunerna stillatigande betala för mycket för färdtjänsten till Skånetrafiken, undrar en uppgiven färdtjänstchaufför.
Färdtjänst • Publicerad 13 mars 2019
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Färdtjänst.
Färdtjänst.Foto: JANERIK HENRIKSSON / TT

Jo, genom dålig samåkning exempelvis vid hämtning på boende, dagligverksamhet, närtrafik och dylikt, det är i regel en till tre personer som skall åka från samma adress och till samma adress. Skickar man en bil? Nej, det kan bli både två och tre bilar. Det samma gäller vid hämtning på vårdinrättningar där två personer skall på samma håll och två bilar kommer.

Vid anropsstyrd trafik är det likadant och detta vill Skånetrafiken utöka.

Annons

Skånetrafiken känner till detta problem, eftersom både färdtjänstchaufförer och transportörer påtalat detta.

Problemet uppstod då Skånetrafiken för ett antal år sedan införde sitt boknings och- trafikdirigerings system Pass som varken är anpassat för ett stort geografiskt område som Skåne eller den mängden resor som hanteras.

Detta är ett slöseri med kommunens/skattebetalarnas pengar och fordonsresurser då man skulle kunna ha fler fordon tillgängliga vid högtrafik.

En uppgiven färdtjänstchaufför

Annons
Annons
Annons
Annons