Annons

Som på räls

Debatt • Publicerad 18 november 2011

PÅGATÅG NORDOST. När jag för fem år sedan undertecknade initiativet till Region Skåne om pågatågstrafik i nordöstra Skåne, fanns det ett motstånd från Skånetrafiken att genomföra detta.

Skånetrafiken trodde då inte på att det skulle bli så många passagerare i denna trafik. Även sedan trafiken satt igång i Sösdala har Skånetrafikens prognoser om antalet passagerare varit låga.

Annons

När nu trafiken varit igång i sex månader i Sösdala, visar Skånetrafikens statistik att antalet som åkt tåg till och från Sösdala, varit mycket högre än vad som prognostiserats.

De siffror som beräknats kunna uppnås år 2020 har redan kraftigt överskridits. Antalet på- och avstigande per dag har i genomsnitt varit 670 mot prognosen för 2020 på 570.

Under fredagen tas första spadtaget för byggandet av den nya stationen i Hästveda, som ska vara klar till våren. Det är en spännande utveckling av tågtrafiken, som är till stor nytta för de orter som får pågatågstafik.

Tyvärr hindrar mitt riksdagsuppdrag mig från att vara med i Hästveda, men jag minns med stor glädje de diskussioner vi haft i Medborgarhuset om tågtrafiken under den tid jag var regionpolitiker.

Jag hoppas ha möjlighet att komma på invigningen av stationen i Hästveda.

INTERNAL INTERNAL
Per-Ingvar Johnsson, Åhus riksdagsledamot
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons