Staten! Det läcker!
Skolan är tyvärr uppbyggd på ett sätt som leder till glapp i styrkedjan. Staten bygger väggar och golv genom sina statsbidrag till kommunerna, men sedan får kommunerna använda de pengarna till annat. Man följer inte upp att pengarna verkligen går till skolan. Staten visar genom Skolverket hur fuktspärren ska se ut, men det är väldigt vaga och suddiga ritningar. Tolkningsutrymmet är stort, och riktiga svar får man sällan om man frågar dem.
Sedan ansvarar huvudmannen, det vill säga kommunen eller den fristående skolan, för det ytskiktet. Vissa väljer att helkakla, andra väljer den billigaste plastmattan de kan hitta, valet är fritt.
”Det är rektor som kritiseras om det brister, trots att felet orsakats av någon annan. Vi kan inte fortsätta ha det så här!”
När det sedan uppstår vattenskador har staten en kontrollant, Skolinspektionen. Men be dem inte inspektera i förväg om de kan se problem som kan uppstå. Nej, det är bara om det läcker och uppstår vattenskador som de yttrar sig, och då talar de bara om att det läcker. Och kan man då fråga dem vad man ska göra i stället? Ja, det kan man, men man får inga svar mer än att ”det läcker”. Jo, tack, det vet vi!
Och när det läcker, vem kritiserar man då? De som byggt golv och väggar, eller de som lagt fuktspärren och satt in plastmattorna? Nej, det gör man inte! Kritiken riktas mot den boende. Ja, faktiskt! Det är rektor som kritiseras om det brister, trots att felet orsakats av någon annan. Vi kan inte fortsätta ha det så här!
”Ändå ska vi som arbetar inom skolan genomföra samma uppdrag som tidigare, med samma höga kvalitet. Det är naturligtvis inte möjligt!”
Det fullkomligt kokar av protester över hela landet kring besparingar inom skolan. Ändå ska vi som arbetar inom skolan genomföra samma uppdrag som tidigare, med samma höga kvalitet. Det är naturligtvis inte möjligt!
Vi uppmanar utbildningsminister Anna Ekström att se till att vi får konstruktiva diskussioner kring finansieringen av skolan, och vi efterlyser ett statligt sektorsbidrag. Huvudmannaskapet anser vi också behöver genomlysas. Då är det väsentligt att även frågan om statlig anställning av rektor och skolchef lyfts, för först då kan vi få en tydlig koppling mellan uppdrag, ansvar och befogenheter.
För Sveriges skolledarförbund
Ingrid Landén
ordförande i Skåneregionen
Torbjörn Hanö
förbundsstyrelsen