Utskälld av busschauffören – med ingen ursäkt
Biljetten går att utnyttja för återfärd om man åker inom tiden som står på biljetten, och man åker inom samma zon(-er). Jag visade upp min biljett för chauffören och var på väg att sätta mig när han frågade vart jag skulle åka. Österslöv, sa jag. Han hade alltså inte läst på biljetten vad det stod. Du måste betala så han!
Det har inte gått en timme sedan jag kom hit påpekade jag och att jag många gånger åkt samma resväg. Du ska inte lära mig vilka regler som gäller, jag vet sa han, sätt fram ditt kort.
Eftersom det bara var han och jag i bussen så gjorde jag som han sa men jag protesterade, för jag visste att jag hade rätt. Jag bad om att få ett kvitto. Behövs inte sa han. Han påstod att han inte hade tagit något betalt, han hade reklamerat resan! Inte nog med att han ljög, han hade tagit betalt för en zon.
Jag gick och satte mej för situationen var obehaglig. Återresan mellan Arkelstorp och Österslöv gick i en fart som var långt över den tillåtna, tur att det finns bälten.
Jag ringde till Skånetrafiken och berättade om situationen som hade varit. Det kom ett mail från dem efter nån vecka som berättade att de skickat ett annat mail med en värdekupong som ersättning för situationen som uppstått och mina utlägg.
Hör och häpna: Jag fick tillbaka 9 (!) kronor som jag kunde nyttja nästa gång jag laddade mitt Jo-jo kort. Nio kronor! Det var vad en utskällning och en lögn värd. Inte ett ord stod att läsa om chauffören och hans ohövliga beteende. Eller någon ursäkt.
Jag hoppas verkligen att Skånetrafiken upplyser sina chaufförer om vilka regler som gäller och skickar en del av dem på charmkurs för det behövs.
"Jo-Jo"