Annons

Vardagspendlingen måste fungera

Kollektivtrafiken i Skåne har havererat. Sommaren har varit katastrofal. Vi är oroliga för vad resenärer kommer att möta i Skånetrafiken i höst och vinter. Hur mycket ska Kristianstads pendlare att orka med? Vårt tålamod är i alla fall slut, inte en dag till, inte ett år till. Liberalerna vill att Region Skåne ska göra mer. Vardagspendlingen måste fungera!
Debatt • Publicerad 20 augusti 2018
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Kollektivtrafiken i Skåne har havererat.
Kollektivtrafiken i Skåne har havererat.Foto: Tomas Löwemo

Många Kristianstadsbor upplever att de inte längre kan lita på tågtrafiken i Skåne. Det är förståeligt. Det bristande underhållet och kapaciteten av järnvägen är närmast akut. Tågkaos efter tågkaos håller på att smula sönder skåningarnas förtroende för Skånetrafiken.

I sommar har antalet inställda och försenade tåg slagit i taket. Skånetrafiken har lämnat resenärer väntades i stekande sol, med bristande kommunikation och dålig uppslutning av ersättningsbussar. Det är under all kritik. Vi kan inte acceptera en kollektivtrafik som ständigt sviker.

Annons

Vardagspendlingen i Skåne måste fungera. De allra flesta svenskar pendlar inom regioner, inte mellan dem och Skåne sticker ut i statistiken: här pendlar fler över kommungränsen än på andra ställen i landet. Men förutsättningarna för nordöstra Skåne är kritiska, kapacitetsbristen på järnvägarna är stor. Kristianstadsbor måste kunna lita på att de kommer fram i tid till jobb, studier och förskola – annars riskerar arbetsmarknaden att slås sönder och fler tar bilen. Det belastar våra vägar och vår miljö ännu mer.

Vi har höga ambitioner och är beredda att satsa stenhårt på Skånetrafiken under nästa mandatperiod.

Vi vill bygga ut den regionala trafiken, bland annat med fler dubbelspår runt om i Skåne för en totalkostnad på 9,7 miljarder kronor, som på de eftersatta tågsträckorna mellan Hässleholm-Kristianstad och Helsingborg-Kristianstad.

Även Superbussar har stor potential att utveckla den skånska kollektivtrafiken och bidra till att fler resenärer väljer Skånetrafiken istället för bilen. På pendlingstäta stråk med få stopp, egna körfält, högre passagerarkapacitet och komfort skulle införandet av Superbussar skapa ett snabbare och smidigare pendlingsalternativ. Vi vill även utöka antalet pendlarparkeringar i anslutning till tågstationer och busshållplatser.

En fallerande kollektivtrafik lämnar ringar på vattnet långt bortom de enskilda tågincidenterna. Vårt näringsliv och regionens framtida tillväxt är helt beroende av att vi som bor i regionen kan ta oss mellan hem och arbete. För många företag finns det varken utrymme eller vilja att planera sin verksamhet efter opålitlig kollektivtrafik. Vad händer om dessa företag ger sig av eller väljer bort Kristianstad och Skåne? Kollektivtrafiken är även i högsta grad en miljöfråga – den måste bli betydligt bättre så att fler skåningar kan välja bort bilen.

Det eftersatta underhållet av de svenska järnvägarna och de otillräckliga nyinvesteringarna slår hårt mot Kristianstad och kristianstadsbor. Det är vår skyldighet som politiker att se till att den skånska kollektivtrafiken fungerar som den ska.

Vardagspendlingen i Skåne måste gå smidigt. Vi är beredda att göra mer.

Gilbert Tribo (L)

Gruppledare för Liberalerna i Region Skåne, Kristianstad

Susanne Bäckman (L)

Annons

Regionkandidat, Bromölla

Henny Tillberg (L)

Kommunstyrelseledamot i Kristianstad

Annons
Annons
Annons
Annons