Vem tar ansvar för resultaten i skolan och fritidshemmen?

Debatt ,
Sveriges skolledarförbund, som organiserar ledare inom skola och förskola, är oroliga för elevernas förutsättningar i skolan framöver!.
Foto:Foto
Sveriges skolledarförbund, som organiserar ledare inom skola och förskola, är oroliga för elevernas förutsättningar i skolan framöver!.

Med stor glädje kunde vi följa valdebatten i Kristianstad förra hösten. Samtliga politiska partier lovade att satsa på skolan och dessutom beslöt man, självklart, att målet även i Kristianstads kommun ska vara att 100 procent av våra elever i grundskola ska nå målen.

I internbudget för 2016 fick vi sen besked om att satsningen består av ökad städning och IT för åk 7. Satsningen som tidigare utlovats för gymnasiet uteblev. Samtidigt får vi också information om att man klubbar en budget i kommunfullmäktige som innebär tydliga neddragningar i verksamheterna. 

Skolor och förskolor tilldelas medel utifrån antalet barn/elever och man menar att besparingarna ska ske genom att det blir fler elever i vissa klasser och grupper.  Vi funderar osökt på var dessa barn och elever kommer ifrån. Skolor och fritidshem med ett oförändrat barn- och elevantal kommer att tvingas till neddragningar av den pedagogiska personalen trots att man vet att den enskilt viktigaste faktorn för måluppfyllelse är att ”Det läraren vet, kan och gör är en av de starkaste påverkansfaktorerna på lärande” (Synligt lärande, Håkansson 2011)

Sveriges skolledarförbund, som organiserar ledare inom skola och förskola, är oroliga för våra elevers förutsättningar i skolan framöver! Vi, och vår personal, kommer alltid att göra vårt bästa för våra elever men självklart kommer en besparing på 21,7 miljoner (drygt 40 heltidstjänster) att märkas i klassrum, förskolor och fritidshem.

    Har våra beslutande politiker verkligen vänt på alla stenar i kommunen och BUN innan man beslutat sig för att ”satsningen på skolan”, som man lovade i valet, i slutändan går ut över barn och elever i och med de neddragningar som kommer att ske?

    Hur tänker sig våra beslutande politiker att måluppfyllelse och kvalité ska öka? 

    Våra farhågor är snarast att det finns en risk att kvalitén minskar och att våra elever i behov av särskilt stöd får detta i mindre omfattning i framtiden.  Det måste vara tydligt för alla att det sker en direkt neddragning av resurserna till undervisning i budgeten för 2016.

    Vi, och vår personal, tänker fortsätta att ta ansvar för våra barn och elever i förskola, fritidshem och skola men vi behöver också rätt förutsättningar för att kunna höja kvalitén – inte minska den.

    Tänker ni politiker ge oss dessa förutsättningar?

    Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Kristianstadsbladet och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.