Ettan

På väg mot äventyret på två hjul

Stockholm Artikeln publicerades
Rustan Jarnesand demonstrerar Hondas äventyrsmodell Crossrunner.
Foto:Clifford Johansen
Rustan Jarnesand demonstrerar Hondas äventyrsmodell Crossrunner.

Äventyrshojar, nakna gatmotorcyklar och retrostuk. Det är några av trenderna som präglar årets mc-mässa i Älvsjö.

I ett snörikt Stockholm är det långt till solvarma kurviga vägar i Skåne. Ändå lockar mässan många skåningar som ser utställningen som just ett startskott för säsongen.

– Man ser på nyheterna, träffar kompisar och utställare man känner igen sedan gammal. Och i vår mc-klubb har vi en happening som är väldigt trevlig, som vi har varje år. Nu vet man att mc-säsongen snart drar igång, säger Stephan Lesniak från Tollarp.

Han och hustrun tog tåget upp på fredagen, just för att kunna se årets nyheter. Bland dessa finns några trender som fortsätter att vara starka.

    Åhusbon Jan Johansson, säljare på Claessons i Bromölla, vet vilka. Han stod på mässan under helgen för att jobba i flera olika montrar. Under fredagen hos Indian, under lördagen hos BMW.

    – Leverantörerna ser gärna att vi återförsäljare kommer och jobbar hos dem. Det är trevligt, vi möter många kunder och det är också en bra vidareutbildning för vår del.

    Trenderna då? Jo, modet med stora äventyrshojar fortsätter. BMW får väl sägas vara först med sina GS-modeller, långt senare kom Ducati med sin Multistrada. Som i år visas upp i ännu en ny version på 1200 kubik.

    – BMW:s helt nya S1000XR är också en av de stora nyheterna i år, säger Jan Johansson.

    BMW:s nyaste äventyrsmodell baseras på den radfyramotor som tidigare funnits i supersportmotorcyklarna och nu är i ett paket som ser ut att kunna ta sig jorden runt.

    Flera andra tillverkare har satsat på liknande koncept. Hos Honda har deras beprövade modell VFR, med en V4-motor på 800 kubik, tidigare klonats till en ny modell som heter Crossrunner, och också har äventyrsstuket. I år är den uppdaterad.

    – Lite längre fjädringsväg än i fjol, justerbar sadel, värmehandtag original, automatiskt återgående blinkers som räknar efter hjulhastigheterna när du svänger, säger Rustan Jarnesand på svenska Honda.

    – Vi vet att många vill ha den här körställningen, lite mer upprätt och lite rakare, men ändå ha en fräck design. Det här är inga riktiga offroadare, mer onroad med offroadmöljighet, säger han.

    Birgitta Nilsson från Kristianstad var på plats på mc-mässan för att leta efter en cykel som passade hennes längd.

    – Jag vill ha en som inte är så hög, då jag inte är så lång. Det är inte så lätt att hitta en mc som passar tjejer som inte är lnga. Man vill känna säkerheten när man stannar, att man når ner till marken. Sedan ska det vara en man kan köra långt med, att man trivs med komforten. Men de flesta motorycklar behöver sänkningssatser för oss tjejer.

    Hon säger det medan hon provsitter Ducatis senaste modell, Scrambler, som ser ut en som cross gjorde på 50-talet. Men med modern teknik och italiensk pålitlighet…

    Allt på mässan handlar dock inte om teknik eller hojar. Harley Davidsson från Kristianstad åkte upp under fredagen för att senare stå i SMC:s monter och representera Skåne. Föreningen, Sveriges motorcyklister, kan sägas vara en intresseorganisation för motorcyklisterna, men är även en remissinstans i mc-frågor.

    – För min del handlar det om att träffa folk, svara på medlemmarnas frågor och kunna värva nya medlemmar. En av de vanligaste frågorna är när anmälningstiden börjar för våra kurser på Ring Knutstorp och på en gokartbana.