Livet – ett skirt material

Familj Artikeln publicerades

En sorglig vecka. Först beskedet om att Studio Glashyttan i Åhus lämnat in sin konkursansökan. Och direkt efter helgen, beskedet om dess grundare, Hannelore Dreutlers bortgång.

Så sent som för ett drygt år sedan pratade hon med optimism om sina nya steg. Med en nybyggd ateljé hemma och avlastad företagets administration - Glashyttan överläts till den yngre generationen för något år sedan - skulle hon nu ges tid att åter närma sig emaljen som konstmaterial.

Det var just den Hanne Dreutler jag var i kontakt med. Positiv. Glad. Framåtblickande. Idérik. Kreativ. Nyfiken.



Livet är ett skirt material. Glaset likaså. Dreutler hade den stora förmågan att utveckla båda två till något personligt och framgångsrikt. Under sina 30 år med Glashyttan lyckades hon inte bara finna en egen, såväl fantasifull som meningsbärande glaskonst, hon lyckades också få allt att bära sig. När hyttan fyllde 25 år såg hon i en intervju tillbaka, och mindes den första tiden: "Vi vågade steget, men efter ett år var vi så gott som konkursfärdiga. Ändå höll vi ut en andra sommar och det var då det vände".

Året var 1977, och innan dess hade Hanne Dreutler, född 1942 i tyska Freiburg, gått på Konstfack i Stockholm och via ett uppmärksammat examensarbete fått kontakt med Ateljé Lyktan i Åhus. På Kosta glasbruk fortsatte utvecklingen, men när hon och maken Arthur Zirnsack hörde om möjligheterna att etablera sig i Åhus valde de att satsa på den ostskånska orten. Åhus blev därefter deras hem, och med sin växande produktion satte de Åhus på glaskartan med kunder från stora delar av världen. 1999 belönade kommunnen henne med kulturpriset.



Själv framhöll hon alltid glaskonstnär Vicke Lindstrands betydelse, och inne på Studio Glashyttan finns en del av hans verk till visning. Och det var även Lindstrand som indirekt gav Dreutler och Glashyttan deras första succé. Glasäpplet. "Skåningar vet inget om glas, men de vet mycket om äpple, sa han. Så äpplet blev vår första produkt och en riktig storsäljare", sa Hanne Dreutler vid ett tillfälle.

Förlusten är stor i dessa dagar, men låt oss hoppas att Hanne Dreutlers livsverk Studio Glashyttan finner en ny framtid. Åhus är inte bara hav, glass och vodka. Åhus är också glas.