När Buddha kom till Lappland

Familj Artikeln publicerades

Vid Viskasjön i Lapplands milsvida skogar ligger Fredrika. På en höjd i byns utkant planeras Europas största buddhisttempel med 470 parkeringsplatser – lika många som människorna i byn.

Nu hoppas Fredrika på turister, buddhister och nya invånare.



På gården utanför Noi Gustafssons kombinerade hem och restaurang ställer fyra av de många säsongsarbetande thailändska bärplockarna upp utemöbler. I sitt hemland besöker de templet varje dag för att be och dela med sig av mat till munkarna. Runt handlederna bär de minnet av senaste tempelbesöket i Thailand: ett välsignat, tunt, vitt band.

– Det är för att lyckas, tjäna pengar, må bra och inte få problem, berättar Noi.

De har alla provat munklivet. Buddhistmunk behöver man inte vara hela livet, men man bör vara munk en period innan man gifter sig. En av bärplockarna har varit det i två veckor, en annan i två år.

De fyra bärplockarna skulle gärna inleda sin bärplockarsäsong med en veckas munkleverne i Buddharamatemplet i Fredrika. Även Nois son har lovat sin mamma att prova munklivet i templet, liksom hennes man. Det finns fler munkämnen i Fredrika än man tror.



Drottninglandet, så kallas kommunerna i södra Lappland där tre av orterna år 1804 bytte namn för att hedra sin drottning. Viska blev Fredrika, Volgsjö Vilhelmina och Bergvattnet Dorotea.

Nu, 200 år senare går våra blickar ner över tempelbergets mossa, blåbärsris och småtallar. Ut över den blanka Viskasjöns cirklar, bort över blånande granskog. En vinterdag 2004 skådar munken Phramahaboontin ut över samma landskap, fast snötäckt. Stående på en skoterdyna säger han: "Här bygger vi."

Kanske började allt med platsen. Det sägs att Fredrika kyrka en gång skulle byggas på den plats där Europas största buddhisttempel nu planeras, men att kullen i utkanten av byn var för perifer för det sena 1700-talets Viskabor. Eller så började det med Noi Gustafsson. 1984 flyttade hon från Thailand till Fredrika. När hon efter femton år lämnade Fredrika för Täfteå, dryga tio mil bort, längtade hon hem:

– Jag funderade så mycket, jag ville jobba tillsammans med människorna i Fredrika. Fredrika måste fungera, det är mitt hjärta, säger hon.



Så fick hon köpa ett av kommunens tomma hus, flyttade dit och startade en thailändsk restaurang i bottenvåningen. Men hon ville göra mer.

För ett drygt år sedan besökte Phramahaboontin Punyathacho Fredrika för att välsigna ett hus. Han är Sveriges högste thaibuddhistiske munk, kom från Thailändska buddhistiska föreningen i Värmdö, och han reste också till Umeå, Luleå och Vännäs. Målet var att finna en fridfull plats för ett nytt stort tempel. Noi Gustafsson fick av en slump reda på det egentliga ärendet och ringde genast kommunalrådet Bert-Rune Dahlberg som bestämde sig för att agera.

– Morgonen efter ringde jag turistchefen, Stig-Anders, och sa att vi måste fara till Värmdö på måndag morgon, berättar Bert-Rune Dahlberg.

Kanske var det den medhavda kartan som fällde avgörandet:

– Munken pratade hela tiden om Lappland, att det var så exotiskt. Då kom jag på: Umeå, Luleå och Vännäs ligger ju inte i Lappland! Jag tror inte han trodde på mig först, det ligger ju så långt norrut. Men vi tog fram en karta och visade, berättar Bert-Rune.



Kerstin Hamberg-Bergholm, Patrik Bergholm och sonen Niklas tillhör de nyinflyttade i Fredrika, trots att de har bott på orten i tio år. De är några av det kommande templets närmaste grannar och ser väldigt positivt på bygget. De hoppas att templet ska ge både turister, buddhister och kanske nya bybor.

– På några veckor i våras hände så mycket, mer än vad som hänt i Fredrika på en 20-årsperiod, säger Kerstin Hamberg-Bergholm.

Prästen Sven-Arne Flodell, däremot, säger sig märka en viss oro bland de fromma.

– Det första de ser på morgonen kommer att vara en stor fet Buddha!

Vi hittar inga oroliga fromma, bara deras insändare och mycket nyfikenhet: i oktober besöker över 100 personer en kvällsföreläsning om buddhism i Åsele. Våren 2005 går en distanskurs i buddhism på samma ort. Den oro vi finner i Fredrika handlar mest om "om det nu blir av" och "jag tror det när jag ser det".



Kommunalrådet Bert-Rune Dahlberg är så glad i tempelbygget att han säger "ja" när en tv-reporter frågar om han tänker konvertera, då han tror att frågan är "meditera".

Och han saknar inte orosmoment att hantera. Byggstarten har flyttats fram ett år, till juni 2005. Hösten 2004 anmäler några medlemmar i thailändska buddhistiska föreningen munken Phramahaboontin för förskingring. Men inget brott är begånget. Så händer det ofattbara. En jättelik tsunami drar in över Sydostasien och dödar en ännu okänd mängd människor. Thailand drabbas. Kanske påverkas också tempelbygget?

– Jag blev själv orolig, men jag har pratat med Phramahaboontin fem gånger sedan katastrofen. Han säger att allt kommer att fortsätta som planerat, säger Bert-Rune Dahlberg.

Så kanske, nästan säkert, vilar ett tempel på en kulle i Fredrika i södra Lappland när 2005 går över i 2006. Och ut över Viskasjön och den milsvida granskogen blickar en Buddhastaty. (TT Spektra)

Malin Palmqvist



Fakta: Buddhisttemplet i Fredrika

Den exakta tidsplanen är inte fastställd ännu, men byggstarten planeras till maj eller juni 2005.

Templet kommer att byggas i etapper. Byggtiden beräknas till 6-7 månader.

Templet, inklusive fyra omgivande hus avsedda för munkar, omfattar 800 kvadratmeter. En konferensbyggnad på 1 600 kvadratmeter och parkeringsplats för 470 bilar tillkommer.

Fredrika ligger i Åsele kommun i södra Lappland. Kommunen har cirka 3 400 invånare, varav ungefär 470 bor i Fredrika församling.