Annons
Nyheter

Allt fler satsar på gårdsbutiker med närproducerat

Familjen Roos förverkligade drömmen om en egen gårdsbutik. Tajmingen kunde inte vara bättre. Efterfrågan på närproducerad och lantlig mat har troligen aldrig varit större än i dag.
Nyheter • Publicerad 16 februari 2011
Harastorps Gästabud satsar på närproducerad och hemlagad mat. BILDER: ANNICA JÖNSSON
Harastorps Gästabud satsar på närproducerad och hemlagad mat. BILDER: ANNICA JÖNSSONFoto: 
Dottern Matilda hjälper Irene Roos att sköta gårdsbutiken.
Dottern Matilda hjälper Irene Roos att sköta gårdsbutiken.Foto: 
Alla produkter är hämtade från närområdet.
Alla produkter är hämtade från närområdet.Foto: 
Familjen Roos styckar allt kött själva.
Familjen Roos styckar allt kött själva.Foto: 
AD:n och butiksinspiratören Wivi-Anne Bengtsson ligger bakom gårdsbutikens utseende.
AD:n och butiksinspiratören Wivi-Anne Bengtsson ligger bakom gårdsbutikens utseende.Foto: 

Glasburkar med hallonsylt, honung och saltgurka pryder hyllplanen. Morötterna står i en hink på golvet.

På väggarna hänger bonader och på strategiska ställen har gamla kaffekvarnar och köksvågar placerats ut. Personalen tar till och med emot i rödvita hättor och förkläden.

Annons

På Harastorps gästabud är allt förpackat med en känsla av mormors skafferi. Men till viss del är den gammaldags lantligheten en illusion. Det fina boningshuset är visserligen ända från 1600-talet, men den röda trälängan som inrymmer gårdsbutiken är helt nybyggd.

AD:n och butiksinspiratören Wivi-Anne Bengtsson har fått i uppdrag att få verksamheten att se ut som en gammal gårdsbutik.

– Det ska vara gammaldags, och detaljerna är oerhört betydelsefulla. Träplankorna på väggen är egentligen ett klickgolv. Det gäller att det håller absolut tätt när man hanterar kött, så man måste tänka till lite extra, säger Wivi-Anne Bengtsson.

På Harastorps gästabud säljer man egna produkter, som färskt fårkött, saft och sylt, eller varor som man köpt hos grannarna.

– Jag har jobbat med andra saker tidigare, men alltid haft den här drömmen, säger ägaren Irene Roos, som med hjälp av dottern Matilda sköter butiken.

Det är fler, antagligen många fler, som när drömmen om en egen gårdsbutik. Enligt LRF ökar antalet sakta men säkert.

2007 uppgav 666 av LRF:s medlemmar att de hade en gårdsbutik. 2009 hade antalet ökat till 829.

Efterfrågan verkar inte heller saknas. I dag har nästan varenda stormarknad en avdelning med närproducerade livsmedel.

– Jag tror att det ligger helt rätt i tiden. Folk har tröttnat på det snabba och storskaliga och allt konstigt som de stoppar i maten, säger Irene Roslund.

Men för den som vill öppna en egen gårdsbutik är det inte bara att hänga ut en skylt vid vägen. Med försäljning av färska livsmedel följer en rad krav.

Annons

– Jag vill gärna påpeka att vi har haft bra kontakt med miljö- och hälsoskyddskontoret. Vi har haft en tydlig och positiv dialog hela tiden. Och eftersom vi har byggt helt nytt har vi kunnat anpassa verksamheten efter deras krav redan från början, säger Irene Roos.

Haratorps gästabud hade smygpremiär innan julhelgen och till sommaren räknar Irene Roos med att kunna utöka verksamheten.

– Till sommaren ska vi ha igång en uteservering och lite andra saker som kan dra folk ut till landet. Vi vill till exempel sälja en picknickkorg som kunden själv kan ta med sig och sätta sig ute i gräset.

Johan Eriksson044-18 55 36johan.eriksson @kristianstadsbladet.se
Johan Eriksson
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons