Feature

Blixtar och AMG-dunder

Feature Artikeln publicerades
Mercedes-AMG CLS 53 4MATIC+
Mercedes-AMG CLS 53 4MATIC+

Prestandabilarna från Mercedes-AMG bjuder på små diskreta silveremblem med nummer mellan 43 till 65 och i höst dyker en ny siffra upp. Nya CLS 53 blir första bilen ut med en ny rak sexa som bjuder på minst lika mycket blixtar och dunder som bröderna Herrey en gång gjorde. Elsystemet är nämligen på blixtrande 48 volt medan den dunderstarka motorn bjuder på 435 hästar.

Mercedes CLS lanserades för 15 år sedan och ställde genast begreppet coupé på sin yttersta spets. Alla förknippade biltypen med en tvådörrars sportvagn, men tyskarna bevisade att man lika gärna kunde ha fyra dörrar bara den linjesköna karossen fanns kvar. Nu är det tredje generationen gillt och vi har provkört skönheten i Barcelona.

När personalen på Mercedes designavdelning i tyska Sindelfingen är på gott humör blir resultaten allt annat än det vanliga – titta bara på nya CLS. Naturligtvis känner vi igen mycket av dragen och att det inte är en dussinbil bevisas av att prislappen börjar på 694 900 kronor. Då talar vi om grundmodellen CLS 450 som bjuder på en bensinsexa på 367 hästkrafter.

Mercedes-AMG CLS 53 4MATIC+
Mercedes-AMG CLS 53 4MATIC+

Tekniska data

Mercedes-AMG CLS 53 3,0 4MATIC+

Bensinmotor: 6-cyl med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 435 hk vid 6 100 varv/min.

Max vridmoment 520 Nm mellan 1 800-5 800 varv/min.

Elmotor:Max effekt 22 hk. Max vridmoment 250 Nm.

Kraftöverföring: Motorer fram, fyrhjulsdrift. 9-växlad automatlåda.

Fjädring:Fram: övre och undre länkarmar. Bak: multilänkaxel.

Styrning: Elservo. Vändcirkel 12,3 meter.

Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.

Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 294, längd 500, bredd 189, höjd 142.

Tjänstevikt 1 980. Bränsletank 66 liter.

Prestanda: Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 4,5 sek.

Förbrukning/Miljö: 8,7 liter per 100 km under blandad körning. CO2 200 g/km.

Pris: Ej fastställt.

Plus

Körglädje och prestanda

Hög tekniknivå

Trivsam kupé

Flådig design

Minus

Prislappen är okänd, men den blir hög

Begränsade utrymmen

Visa mer...

CLS 53:an som varit inlagd hos AMG-specialisterna kostar sedan en hygglig slant till, men den exakta summan yppas inte förrän lanseringen i höst. Interiören är en högst fashionabel tillställning med kramgoa sportstolar och snygg instrumentering. Själva panelbelysningen kan ställas i 64 olika färgtoner och nya CLS har dessutom upplysta ventilationsutsläpp som ändrar färg beroende på vilken kupétemperatur man väljer.

Men som alltid hos AMG-modellerna är det på tekniksidan vi hittar de riktigt stora nyheterna. Under motorhuven arbetar nämligen en treliters turbosexa tillsammans med en elektriskt driven kompressor. Tja, den senare drar nytta av den senaste modeflugan inom bilindustrin –elsystem på 48 volt. Mercedes kallar det hela för ”EQ Boost” och under kortare stunder kan elsystemet skjuta till 22 extra hästkrafter utöver stjärnskottets normala 435 hästar.

Mercedes-AMG CLS 53 4MATIC+
Mercedes-AMG CLS 53 4MATIC+

Därmed rullar det på riktigt duktigt. Färden till hundra km/h tar blott 4,5 sekunder och med hjälp av en nioväxlad automatlåda samt fyrhjulsdrift så är det inga som helst problem att nå toppfartsspärren vid 250. Blixtar och dunder, nya Mercedes-AMG CLS 53 bjuder på magiska under! (CNP)

Mercedes-AMG CLS 53 4MATIC+
Mercedes-AMG CLS 53 4MATIC+
Mercedes-AMG CLS 53 4MATIC+
Mercedes-AMG CLS 53 4MATIC+
Mercedes-AMG CLS 53 4MATIC+
Mercedes-AMG CLS 53 4MATIC+

Willy Priske och Johannes Gardelöf