Annons
Feature

Ceed går som på räls

Kias segertåg går som på räls genom hela Sverige och statistiskt ligger varumärket på en stabil tredjeplats. Det är bara Volvo och Volkswagen som har sålt fler bilar under året. Nya Kia Ceed har naturligtvis plussat på siffrorna men det är först nu som den stora kioskvältaren lanseras – Ceed Sportswagon. Vi har provkört det nya dragloket.
Publicerad 21 november 2018

Vi svenskar älskar kombibilar och kärt barn har många namn. Avant, Herrgårdsvagn, Sport Tourer, Touring, Variant och inte minst Sportswagon eller bara rakt på sak, SW. Kia använder sig av de två senare och dagens testbil bjuder på såväl klassledande lastutrymme som en allmänt hög trivselfaktor. Det doftar succé innan provkörningen ens hunnit börja.

Kia Ceed Sportswagon är en populär familjebil på den svenska marknaden och så lär det förbli. Standardutrustningen i basversionen Advance är gedigen och omfattar bland annat en sjutums pekskärm, backkamera och autobroms. Väljer du dessutom till Advance Plus för 9 900 kronor så växer pekskärmen till åtta tum och vips ingår även navigation.

Annons

Designen är skapad i tyska Frankfurt medan produktionen sker i slovakiska Zilina, vilket faktiskt modellnamnet avslöjar. Ceed står nämligen för ”Community of Europe, with European Design”. Det rör sig alltså om en heleuropeisk familjebil som mäter 460 centimeter och därmed bjuder på rejäla utrymmen. Bagaget är dessutom generöst tilltaget och rymmer numera 625 liter eller 1694 med nedfällda baksäten.

Bakom ratten är det lätt att hitta en bekväm körställning och vi blir snabbt kompisar med testbilen. Kombin uppför sig med beröm godkänt i alla möjliga och omöjliga situationer. Även vid avancerad kurvtagning är Ceed Sportswagon snäll och varnar i god tid med en svag tendens till understyrning om det börjar rulla för fort.

Bensinfyran på 140 hästkrafter gör sitt jobb på ett förnämligt sätt och erbjuds med såväl en sexväxlad manuell låda som en fantastisk sjustegad dubbelkopplingslåda. Med ett grundpris på 190 300 kronor för den minsta trepipen på 120 hästar lär det bli många som struntar i tåget, och istället köper bilen som går som på räls. (CNP AB)

Willy Priske och Jenny Nilsson

Willy Priske
Jenny Nilsson
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons