Feature

Dacias nya “dragqueen”

Feature Artikeln publicerades

Queen är ett av världens mest älskade rockband och har sålt över 300 miljoner album. Deras mest sålda singel heter ”Another One Bites the Dust” och används flitigt av Dacia. I marknadsföringen har dock refrängen bytts ut till ”Another One Drives the Duster” och efter att ha testat den tredje generationen så kan vi konstatera att ännu fler kommer att vilja köra Duster.

Vägarna runt Aten där vi kör nya Duster är påfallande folktomma. När vi frågar personalen på hotellet vad det beror på så svarar man att ”alla är i Italien och jobbar”. Den ekonomiska krisen i Grekland är långt ifrån över men det bekymrar inte Dacia - tvärtom så gynnar det försäljningen av nya lågprisbilar.

Tekniska data

Dacia Duster TCe 1,2 Comfort

Motor: 4-cyl bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 125 hk vid 5 300 varv/min. Max vridmoment 205 Nm vid 2 300 varv/min.

Kraftöverföring: Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell.

Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: torsionsaxel.

Styrning:Elservo. Vändcirkel: 10,2 meter.

Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.

Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 268, längd 434, bredd 180, höjd 168. Tjänstevikt 1 462. Bränsletank 50 liter.

Prestanda: Toppfart 179 km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,0 sek.

Förbrukning/Miljö: 6,4 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 145 g/km.

Pris: 151 900 kronor.

Plus

Trevlig bensinmotor

Mager säkerhetsutrustning

Bruksfaktor

Prisvärd

Minus

Kombinationen 4x4/automatlåda erbjuds ej

Bra vägegenskaper

Visa mer...

Gamla Duster kändes som ett designmässigt hastverk och komforten lämnade en del övrigt att önska. Å andra sidan började lockpriset på 99 900 kronor så många kunder svalde bristerna. Nu har dock franskrumänska Dacia lyssnat på klagomålen och tagit fram en helt ny bil till oförändrat grundpris. Det tackar vi för och utvändigt stoltserar nya Duster med bland annat en helt ny lampdesign, högre midjelinje, bredare hjulhus och en biffigare grill.

Även invändigt är allt nytt samtidigt som materialvalen fått bättre kvalitetskänsla. Ljudabsorberande material och tjockare glasrutor gör dessutom att ljudnivån i kupén upplevs som riktigt bra. Däremot går det inte att trolla hur mycket som helst med ytorna i en kompakt suv. Ska fullvuxna åka i baksätet så måste framstolarna skjutas fram, vilka för övrigt bjuder på bekväm sittkomfort.

Under huven erbjuds tre välbekanta motoralternativ varav inroparen är en humorlös bensinfyra på 115 hästkrafter. Är du på jakt efter fler kusar så finns dock en betydligt roligare bensinmaskin på 125 hästar samt en diesel på 110.

Hela bunten erbjuds med fyrhjulsdrift mot ett pristillägg på 15 000 kronor. Vill du däremot ha automatlåda så finns det bara till den framhjulsdrivna dieselspisen och slutnotan hamnar då på 159 900 kronor. Vi testar den största bensinaren med fyrhjulsdrift och ju fler mil vi lägger till handlingarna desto mer imponerade blir vi. Vem köper sig då en Dacia Duster? Tja, inte minst kunder som egentligen tänkt sig något bättre begagnat men istället väljer en ny bil med förmodligen högre säkerhet och som tzatziki på de grekiska färsbiffarna - tre års garanti. Det kanske är läge för att byta reklamlåt till Queens “A Kind of Magic”. (CNP)

Willy Priske och Johannes Gardelöf