Feature

”Det var en tung tid. Men jag var ganska öppen mot mina stammisar och då fick jag mycket stöd.”

Feature Artikeln publicerades

Under några år drev Roger Nilsson Jaffa blommor både i paradhuset vid Vasagatan och i Galleria Boulevard. När han tvingades ge upp galleriabutiken och det kändes som ett misslyckande lyftes han av stamkunderna.

”Jag har verkligen gått den långa vägen. Det är roligt att berätta för praktikanter som kommer hit. Det går om man brinner för det”, säger Roger Nilsson.
Foto: Victor Lindstammer
”Jag har verkligen gått den långa vägen. Det är roligt att berätta för praktikanter som kommer hit. Det går om man brinner för det”, säger Roger Nilsson.

Mitt under andra världskriget, 1941, öppnades en frukt och konfektyrbutik i hörnet av Vasagatan och Södra Kaserngatan för att förse de välbeställda hyresgästerna och villaägarna i området med lite guldkant. Apelsinerna som var svåra att få tag i under kriget gav butiken dess namn, Jaffa.

Efter kriget tog Sture och Inga-Lisa Olsson över butiken och förvandlade den till kvartersbutik med grönsaker, frukt, konfektyr och lite blommor. Inte förrän 1976 blev den vad Jaffa är känd för i dag, en renodlad blomsterbutik, då Björn och Britt-Marie Persson tog över.

I slutet av 1980-talet kom dagens ägare Roger Nilsson in i bilden. Han jobbade som vaktmästare på Centralsjukhuset, men var nyfiken på blomsterbindning.

– Jag började på en kvällskurs. Det var mest damer och jag.

Jaffa är ett varumärke i Kristianstad. Alla vet var vi finns. Jag känner stort ansvar. Jaffa har alltid haft gott rykte och duktiga florister. Det finns inga genvägar.

Han frågade kursledaren vilka möjligheter det fanns att bli florist och fick tips om att gå till Jaffa. Björn Persson blev glad över att möta en blomintresserad kille. Något jobb kunde Roger inte få utan utbildning, men han fick komma dit på kvällarna efter vaktmästarjobbet och lära sig hantverket.

– Jag var otroligt hungrig på det här jobbet. Min mor säger att jag alltid tyckte om blommor när jag var liten.

Efter två år blev han anställd. I dag driver han butiken själv med både gesäll- och mästarbrev sedan 2010, då Björn och Britt-Marie gick i pension. En del har han ändrat, men samtidigt har han stor respekt för det de byggt upp.

– Jaffa är ett varumärke i Kristianstad. Alla vet var vi finns. Jag känner stort ansvar. Jaffa har alltid haft gott rykte och duktiga florister. Det finns inga genvägar.

Själv berättar han ibland för sina praktikanter att det finns många sätt att bli florist.

– Jag har verkligen gått den långa vägen. Det är roligt att berätta för praktikanter som kommer hit. Det går om man brinner för det.

I den ökade konkurrensen från stormarknader blir det ännu viktigare att lyfta fram ovanliga växter och krukor som de inte hittar överallt.
Foto: Victor Lindstammer
I den ökade konkurrensen från stormarknader blir det ännu viktigare att lyfta fram ovanliga växter och krukor som de inte hittar överallt.

Sammetsfåtöljer, gamla böcker och en kakelugn ger butiken en känsla av svunna tider. Roger Nilsson vill ta vara på charmen i den gamla butiken och samtidigt lyfta fram ovanliga och spännande växter, sådana som kunderna inte hittar på stormarknader.

– Jag vill inte ha det så stelt. Att rada upp tio likadana krukor passar inte in i den här lokalen. Jag vill att man ska gå runt i hela butiken och få en upplevelse, upptäcka något nytt.

Att göra butiksbesöket till en upplevelse tror han överhuvudtaget är ett framtidskoncept. Därför brukar han ordna julvernissage, då kunderna får en förhandstitt på den julfärdiga butiken. I år blir det den 26 november.

– Redan i september frågar kunder när vi ska ha det, säger han.

Själv dröjer han sig kvar i alla blomsterbutiker för att snappa upp idéer när han är på semester, allt från hur de slår in presenter till hur de exponerar växterna.

– Det är otroligt inspirerande. Jag älskar jobbet. Det roligaste är att göra kunderna nöjda i både glädje och sorg. När de kommer tillbaka och säger att det blev perfekt.

När Roger Nilsson återvände till ursprungsbutiken 2017 lyftes han av stamkunderna. ”Vi har en otroligt fin kundkrets. Man bygger relationer”, säger Roger Nilsson.
Foto: Victor Lindstammer
När Roger Nilsson återvände till ursprungsbutiken 2017 lyftes han av stamkunderna. ”Vi har en otroligt fin kundkrets. Man bygger relationer”, säger Roger Nilsson.

2013 tog han steget att öppna en butik till i nybyggda Galleria Boulevard. Södra Kaserngatan skulle grävas upp för att bli bussgata och han var orolig för hur det skulle påverka butiken. Därför sa han ja, men det blev inte den kick som han hade hoppats på.

– Det var otrolig skillnad på kundkretsen. Nästan 80 procent av kunderna som kommer in här har jag sett förut. Där var det mer blandning mellan stamkunder och nya kunder. Det blev inte så personligt.

I fyra år drev han båda butikerna parallellt, men det var slitsamt. Våren 2017 gav han upp butiken i gallerian och bestämde sig för att satsa allt på ursprungliga Jaffa.

– Det var synd. Det kändes lite som ett misslyckande. Det var en tung tid. Men jag var ganska öppen mot mina stammisar och då fick jag mycket stöd.

”Vi är ingen citybutik utan en beställningsbutik. Det tycker jag är bra, för då står vi inte och faller med de kunder som kommer in i butiken”, säger Roger Nilsson.
Foto: Victor Lindstammer
”Vi är ingen citybutik utan en beställningsbutik. Det tycker jag är bra, för då står vi inte och faller med de kunder som kommer in i butiken”, säger Roger Nilsson.

I dag är han nöjd med att Jaffa ligger utanför gågatorna. Inkomsterna ligger på en jämn nivå. Beställningarna av buketterna via Interfloras och Euroflorists webbsidor gör att de har fullt upp även dagar när de inte har så många kunder i butiken.

– Vi ligger på samma nivå ungefär hela tiden. Vi lever vårt lilla liv här själva. Det är jag glad för i dag.

Han tror på stadskärnan med sina gågator och närheten mellan butiker, kaféer, restauranger och service. Att det planeras många nya bostäder i centrum, både tvärs över gatan på gamla lasarettsområdet, vid Galleria Boulevard och vid gamla Tempotorget, hoppas han kan ge en injektion till stadskärnan.

– Det är en nyckel, att det kommer in mer folk i city och rör sig där under vardagarna. Det finns potential även om det är lite vakuum nu. Jag tror att det blir bra, men det svider nu. Jag hoppas och tror att det ska vända, men det kommer att ta fem till tio år.

Fakta

Jaffa blommor

1941 startades Jaffa som en frukt- och konfektyrbutik i hörnet av Vasagatan och Södra Kaserngatan.

1946 blev den kvartersbutik med grönsaker, frukt, konfektyr och lite blommor.

1976 blev Jaffa en renodlad blomsterbutik, då Björn och Britt-Marie Persson tog över.

1988 började Roger Nilsson komma dit efter sitt ordinarie vaktmästarjobb för att lära sig binda blommor. Gick sedan kurser på Interflora och blev anställd som florist. Tog gesällbrev 1997 och mästarbrev 2009.

2010 tog Roger Nilsson över Jaffa blommor.

2013 öppnade han ytterligare en blomsterbutik i Galleria Boulevard.

2017 lade han ner butiken i gallerian och satsade helt på ursprungsbutiken på Vasagatan.

Visa mer...
Foto: Victor Lindstammer
Tessinska palatset nu också på kruka.
Foto: Victor Lindstammer
Tessinska palatset nu också på kruka.
Foto: Victor Lindstammer
Foto: Victor Lindstammer
Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Kristianstadsbladet och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.