Feature

En fläkt av Ibiza

Motor Artikeln publicerades

Under lång tid var Seat det enda av Volkswagen-koncernens varumärken som visade röda siffror i bokslutet. Audi, Skoda och VW rockade fett - men gruppens ”Sporty Spice” fick inte till den rätta tonträffen. Först med mellanklassuven Ateca visade spanjorerna vinst och nu hoppas man att nya Arona ska bli en ny idol på den mindre suv-scenen. Vi drog till hemmastaden Barcelona för att provköra nykomlingen.

Tekniska data

Seat Arona 1,0 TSI 115 Style DSG

Motorer:3-cyl bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 115 hk mellan 5 000–5 500 varv/min. Max vridmoment 200 Nm mellan 2 000–3 500 varv/min.

Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 7-stegad dubbelkopplingslåda.

Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: halvstel axel.

Styrning: Elservo. Vändcirkel 10,6 meter.

Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.

Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 257, längd 414, bredd 178, höjd 155.

Tjänstevikt 1 210. Bränsletank 40 liter.

Prestanda: Toppfart 182 km/h. Acceleration 0-100 km/h 10,0 sek.

Förbrukning/Miljö: 5,0 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 114 g/km.

Lanseringspris: 185 900 kronor (ord. pris 191 900 kr).

Plus

Personligt formspråk

Hög sittposition

Trevlig drivlina

Bra komfort

Minus

Ingen innerbelysning över baksätet

Viss säkerhet kostar extra

Visa mer...

Under lång tid var Seat det enda av Volkswagen-koncernens varumärken som visade röda siffror i bokslutet. Audi, Skoda och VW rockade fett – men gruppens ”Sporty Spice” fick inte till den rätta tonträffen. Först med mellanklassuven Ateca visade spanjorerna vinst och nu hoppas man att nya Arona ska bli en ny idol på den mindre suv-scenen. Vi drog till hemmastaden Barcelona för att provköra nykomlingen.

För många är Seat synonymt med partypinglan Ibiza som också är det spanska märkets största kassako. Övriga modeller har haft svårt att fånga bilköparnas intresse, men sedan nye vd:n Luca de Meo tog över ratten så har vindarna vänt. Såväl Ibiza, Ateca som Arona har fått en mer ”centraleuropeisk” framtoning utan att tumma på märkets sportiga image.

I VW-stallet har man medvetet valt att profilera Seat som den sportiga och ungdomliga bilen. Ibiza har bevisligen lyckats med att tilltala de yngre bilköparna och kan stoltsera med en påfallande låg medelålder hos ägarna.

Nya Arona är en crossover som i mångt och mycket baseras på just Ibiza och kan sägas vara samma andas barn. Släktdragen är tydliga och man känner igen Ibiza-känslan både exteriört och interiört. Arona är en fräck liten rackare som bjuder på en omisskännlig touch, men det är också en kulört bil där spanjorerna erbjuder 68 olika färgkombinationer. Utrymmena är klart godkända och den frikostigare markfrigången i kombination med hög sittposition ger god sikt och framkomlighet i den urbana djungelmiljön.

Vi hoppar in bakom ratten på vår testkärra som lackerats i den poppiga kulören ”Eclipse Orange”. Under huven erbjuds trecylindriga bensinmotorer på 95 respektive 115 hästkrafter samt en dieselfyra på 150.

Vi ägnar oss i första hand åt den starkare bensinmotorn i kombination med DSG-lådan och utrustningsnivån Style som har det mesta. Här måste vi ge Seat en eloge för drivlinan som gör sitt jobb med beröm godkänt. Med 115 hästar blir bilen kvick och alert både runt gathörn och på kurviga landsvägar. Automatlådan är ett under av smidighet i alla lägen och teamarbetet med trepipen lämnar inget övrigt att önska.

Med tanke på den suv-boom som råder och ett hyggligt grundpris från 165 900 kronor så är chansen stor att Arona blir en ny idol under devisen ”ropen skalla – här är en suv för alla”. (CNP AB)

Willy Priske och Jenny Nilsson