Feature

Familjeracer till fyndpris

Ska jag välja Sport eller Cup? Den frågan ställs du inför om du tänker slå till på nya Renault Mégane R.S. Standardchassit kallas helt enkelt ”Sport” medan ”Cup” gör det där lilla extra för dig som är ute efter maximal prestanda. Förutom en prisökning med drygt 15 000 kronor så får du hårdare stötdämpning, lägre markfrigång, mekanisk diffbroms och inte minst röda bromsok från Brembo. Artikeln publicerades

Renault Mégane R.S. har på femton år blivit i det närmaste en institution bland snabba familjeracers med mer än 53 000 sålda exemplar av generation ett och två. Nu är det således tredje generationen och den rakt igenom nya fransosen har begåvats med såväl starkare motor som fyrhjulsstyrning. Häng med till racerbanan Circuito de Jerez och den första provkörningen.

Mégane R.S. gör stort väsen av sig och den kaxiga grillen har naturligtvis begåvats med tilläggsbokstäverna R.S. Den sportiga kostymen sitter som gjuten och testkärran är lackerad i en härlig metalliclack vid namn ”Yellow Sporty”.

Tekniska data

Renault Mégene R.S. 280 Energy 1,8

Motor: 4-cyl bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 280 hk vid 6 000 varv/min.

Max vridmoment 390 Nm mellan 2 400–4 800 varv/min.

Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell.

Fjädring: Fram: Fjäderben med undre triangellänk. Bak: torsionsaxel.

Styrning: Elservo och fyrhjulsstyrning. Vändcirkel 10,3 meter.

Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.

Mått/vikt: (cm/kg)Axelavstånd 270, längd 436, bredd 187, höjd 144.

Tjänstevikt 1 407. Bränsletank 50 liter.

Prestanda: Toppfart 255 km/h. Acceleration 0-100 km/h 5,8 sek.

Förbrukning/Miljö: 6,9 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 153 g/km.

Pris: 299 900 kronor.

Plus

Respektingivande design

Smidig och stark motor

Vassa köregenskaper

Attraktiv prislapp

Minus

Manuell handbroms på gott och ont

Körkortsfälla

Visa mer...

Interiören har hottats upp med hjälp av två svarta racingstolar med röda sömmar och samma interiörtema går igen i baksätet. Men låt oss gå från textilierna till tekniken och det som får de flesta att höja på ögonbrynen – nämligen fyrhjulsstyrningen. Bakhjulen styr alltså i motsatt riktning mot framhjulen i låga farter, vilket gör körningen mer underhållande. I högre farter svänger däremot bakhjulen åt samma håll som framhjulen, vilket ökar stabiliteten. Mégane R.S bjuder på mängder av teknikgodis för den som är intresserad – inte minst körning efter förarens dagshumör.

Renault kallar det hela för Multi-Sense och med en knapptryckning kan man välja mellan Komfort, Normal, Sport och Race. Det är bara att välja körprogram sedan anpassar sig allt ifrån gasrespons till instrumentbelysning. Även motorljudet justeras och det för oss osökt in på kronjuvelen under huven – en varvvillig turbofyra på 1,8-liter som bevisar att ”less is more”. Föregångaren hade nämligen en tvålitersfyra på 275 hästkrafter medan den nya, tillika mindre, bensinaren levererar 280 hästar. Noll till hundra rullar därmed på 5,8 sekunder och plötsligt har vi idealbilen för alla sportbilsälskare som behöver en prisvärd familjekärra men som drömmer om en dyr Porsche.

Den svenska prislappen börjar från 299 900 kronor och det är ett riktigt fynd med tanke på att motsvarande Mégane R.S. kostar 37 600 euro i Frankrike. En prisskillnad på nästan ofattbara 100 000 kronor till vår fördel! (CNP)

Bengt Dieden och Johannes Gardelöf