Familjeracer till fyndpris
Mégane R.S. gör stort väsen av sig och den kaxiga grillen har naturligtvis begåvats med tilläggsbokstäverna R.S. Den sportiga kostymen sitter som gjuten och testkärran är lackerad i en härlig metalliclack vid namn ”Yellow Sporty”.
Interiören har hottats upp med hjälp av två svarta racingstolar med röda sömmar och samma interiörtema går igen i baksätet. Men låt oss gå från textilierna till tekniken och det som får de flesta att höja på ögonbrynen – nämligen fyrhjulsstyrningen. Bakhjulen styr alltså i motsatt riktning mot framhjulen i låga farter, vilket gör körningen mer underhållande. I högre farter svänger däremot bakhjulen åt samma håll som framhjulen, vilket ökar stabiliteten. Mégane R.S bjuder på mängder av teknikgodis för den som är intresserad – inte minst körning efter förarens dagshumör.
Renault kallar det hela för Multi-Sense och med en knapptryckning kan man välja mellan Komfort, Normal, Sport och Race. Det är bara att välja körprogram sedan anpassar sig allt ifrån gasrespons till instrumentbelysning. Även motorljudet justeras och det för oss osökt in på kronjuvelen under huven – en varvvillig turbofyra på 1,8-liter som bevisar att ”less is more”. Föregångaren hade nämligen en tvålitersfyra på 275 hästkrafter medan den nya, tillika mindre, bensinaren levererar 280 hästar. Noll till hundra rullar därmed på 5,8 sekunder och plötsligt har vi idealbilen för alla sportbilsälskare som behöver en prisvärd familjekärra men som drömmer om en dyr Porsche.
Den svenska prislappen börjar från 299 900 kronor och det är ett riktigt fynd med tanke på att motsvarande Mégane R.S. kostar 37 600 euro i Frankrike. En prisskillnad på nästan ofattbara 100 000 kronor till vår fördel! (CNP)
Bengt Dieden och Johannes Gardelöf